22 October 2015

Lia, jomlah pergi usrah
Lia, jomlah berdakwah
Lia, ummah semakin koyak
Lia, jomlah kita bangkit mengubah segalanya

Aku tidak mahu
Aku kena study
Markah semester lepas dah cukup teruk
Gara-gara dakwah, tarbiah dan program
Aku menyesal megikuti semua itu
Bosan!!
Dakwah bukan je plainly cerita rububiyah ketuhanan,tapi banyak lagi skopnya
Bukan ke islam tu syumul
Kalau nak berjaya, kena study
Waktu study, studylah
Esok kalau dah berjaya
Aku buatlah kerja dakwah tu
Kalau aku buat kerja dakwah, aku gagal dalam pelajaranku
Kan nanti aku menutup mata orang lain terhadap Islam

Lia, dakwah dan pelajaran bukan macam jongkang jongking

Jongkang jongking?
Apa kau merepek ni?

Ya, dakwah dan pelajaran BUKAN macam jongkang jongking
Bila dakwah di atas, pelajaran di bawah
Bila pelajaran di atas, dakwah di bawah
Tu bukan dakwah namanya
Dan tu bukan belajar namanya

Habis tu?

Hmm, dakwah dan pelajaran kena berkadar terus
Tak boleh inversely proportional

Apa maksud kau?

Orang yang melakukan kerja dakwah dengan ikhlas akan menemukan Allah dalam pelajarannya

Aku tidak faham

Tak pe, aku terangkan
Macam gini, bila dah berdakwah tu
Rasa senang je nak study
Bila belajar tentang mitokondria misalnya
Boleh bayangkan betapa hebatnya Allah ciptakan mitokondria
Bila belajar tentang algebra, terasa kerdilnya diri
Bila belajar tentang Hukum Boyle, terasa akrab dengan Pencipta
Kenapa?
Sebab diri tahu bahawa hukum-hukum tersebut adalah hukum Allah
Ilmu-ilmu tersebut adalah milik Allah
Rasa senang hati nak terima ilmu
Kalau orang lain study 1 jam
Dia hanya perlu study 10 minit sahaja
Sebab apa?
Sebab ada keberkatan masa dalam studynya itu

Aku tak pernah rasa semua itu
Lain tu, selama ni kau nak cakap yang aku ikut program tarbiah dan dakwah tu tak ikhlas?

Tak, itu bukan maksud aku
Cuma kena checklah sikit hati tu
Waktu buat kerja dakwah tu, ada tak berlaku tarik tali dengan Allah

Apa maksud kau tarik tali dengan Allah?

Ok, aku berikan contoh
Misalnya waktu buat kerja dakwah tu,
Terdetik tak kat hati , banyak lagi yang tidak habis belajar
Terdetik tak kat hati, assignment banyak lagi
Itulah maksudnya tarik tali dengan Allah
Ada keraguan dalam hati
Seolah-olah tidak yakin dengan janji Allah
Siapa yang menolong agama Allah, nescaya Allah akan menolongnya
Kita melakukan jual beli dengan Allah, tapi kita tidak bayar lagi
Kita berdoa, tapi tak de kesungguhan dalam doa kita
Kita berdakwah, tapi hati kita tiada dengan Allah

Lia dah faham
Lia kena banyak muhasabah
Lia dah study dari tadi, tapi tak masuk-masuk
Lia tahu itu maksudnya peringatan dari Allah
Lia yang tahu hukum berdakwah tidak mengerjakan kerja tersebut

Lia, sahabatku,
Seorang ibu pernah mengatakan
Aku ingin dakwah terlihat dalam setiap perbuatanku
Setiap kali aku bergaul dengan jiranku, aku ingin mereka merasakan kemanisan iman dan Islam
Setiap kali jiranku melihat kebahagian rumahtanggaku, aku ingin mereka merasakan keindahan Islam
Lia, itulah yang inginku kubentuk dalam diriku
Aku ingin setiap perbuatanku menjadi manifestasi dakwah itu sendiri
Pelajaranku, hubunganku dengan keluarga dan sahabat, segalanya adalah dakwah
Moga kita bersama dalam usaha merealisasikannya
Lia, aku ingin berkongsi dua kisah,
Pertama, mengenai kisah Assyahid Imam Hassan AlBanna
Dan kedua kisah sahabatku di Indonesia
Moga kedua-dua kisah ini dapat kita renungkan bersama
Menjadi motivasi buat kita untuk terus berada dalam mandala ini.

Lia, kau pastinya arif mengenai Assyahid Imam Hassan AlBanna. Dakwahnya menyinari hati umat manusia di saat itu. Dia berdakwah sehingga ke kawasan perkampungan di gunung-gunung yang tinggi. Semua manusia mengenalinya. Tanyakan sahaja di jalanan di saat itu, kenalkah kamu dengan Assyahid Imam Hassan Al Banna, pasti semua mengenalinya kerana kerja kerasnya di dalam perjuangan dakwah . Lia, aku akui sememangnya untuk berjaya dalam pelajaran, kita kena berusaha. Itu Sunnatullah. Tapi Lia, kemenangan Islam takkan tertegak dengan kata-kata, dengan mimpi sahaja. Untuk memastikan kejayaan dakwah, kita juga kena berusaha. Itu juga adalah Sunnatullah. Kemenangan Islam memerlukan pengorbanan dari pengikutnya.

Lia, aku kongsikan pembacaanku dalam buku Detik-detik Hidupku karangan Assyahid Imam Hassan Al Banna:

<>

Itulah rahsia kejayaan seorang Mukmin. Seorang sahabat di Indonesia pernah bercerita mengenai pelajarannya. Alhamdulillah, dia memperolehi yang terbaik.

Dia ingin mempertahankan prestasi terbaik untuk Allah, agama Allah. Di sudut lainnya, dia tidak suka mengejar dunia, bersaing untuk berasa hebat. Dia hanya ingin memberikan yang terbaik sebagai hamba Allah.

Dahulu dia bukan begitu. Dia pernah kecundang. Dia pernah bertanya kepada Allah - Ya Allah, kenapa engkau mentakdirkan prestasi yang baik buat temanku? Apakah temanku itu punya alasan yang kuat sehingga Engkau menolongnya. Aku mempunyai mimpi yang besar untuk menegakkan agamaMu melalui pergerakan dakwah. Maka aku mohon bahawa aku harus berjaya.

Lalu Allah memberitahu dirinya melalui suatu kisah sahabat yang dijamin masuk syurga, padahal seharian ibadahnya sama saja seperti sahabat yang lain. Dan ketika ditanya prinsip hidupnya, sahabat itu menjawab "Aku tak suka membanding-bandingk an apa yang Allah berikan kepada hamba-hambaNya. Aku yakin Allah Maha Baik dan menjamin kebaikan untukku dalam situasi sulit atau lapang. Aku akan tetap redha kepada Allah dalam situasi apapun. Aku akan tetap bersaksi bahawa Allah adalah Robb yang Maha Esa, meskipun gunung-gunung harta itu milikku atau aku tak punya harta sedikit pun”.

Lia, saya teringat email yang pernah saya terima dari seorang kawan. Tulisannya benar-benar terkesan di hati saya. Dia bercerita tentang seorang wanita yang terkena penyakit disebabkan poliovirus semenjak kecil. Kisah ini kisah benar. Saya namakan wanita ini A. A memerlukan tongkat untuk berjalan. A tidak berapa cantik, tidak slim dan tidak tinggi. Satu sahaja keinginan A. A ingin sesiapa sahaja yang melihatnya mengucapkan Subhanallah.

Keinginan A tercapai. Bila A belajar di sekolah menengah dan berjaya, manusia yang ditemuinya mengucapkan Subahanallah. Bila A berjaya masuk ke universiti, sekali lagi orang ramai mengucapkan Subhanallah. Bila A menyudahkan pelajarannya, sekali lagi manusia mengucapkan Subhanallah. Dan sekali lagi orang ramai mengucapkan Subhanallah apabila A mengahwini seorang lelaki yang kacak dan beriman.

Orang ramai tertanya-tanya, apa yang mampu A berikan kepada suaminya. Takdir Allah menentukan yang sebaiknya. Allah mengurniakan A dan suaminya 3 orang anak yang comel dan sempurna. Sekali lagi orang ramai mengucapkan Subhanallah.

Dengan kecacatanya, A masih mampu membuat manusia mengingati Allah.
Sejarah menunjukkan kita bahawa rupa paras bukan persoalan utama. Ingat lagi tentang Abdullah bin Ummi Makhtum. Dia sahabat nabi yang buta. Dia mahu membawa panji bendera Islam. Katanya, buta menyebabkan dia tidak takut kerana dia tidak akan dapat melihat bilangan musuh. Akhirnya dia syahid. Mereka yang menemui mayatnya tidak dapat mengecamnya kerana terlalu banyak luka parah yang dialaminya. Subhanallah.

Pasti Lia ingat lagi Assyahid Sheikh Ahmad Yassin. Dia cacat. Duduk di atas kerusi roda. Tapi apa yang telah dia lakukan? HAMAS berdiri dengan izzah. Musuh menggeruninya.

Lia, kita sempurna. Ayuh lakukan sesuatu untuk Islam. Ayuh berada dalam saf perjuangan.



Finally, whatever I do, I always remind myself that I am doing it for the sake of God. As stated in the Quran, "Say: Truely, my prayer, my service of sacrifice, my life, and my death are (all) for God, the Cherisher of the Worlds" (6:162). May Allah S.W.T. accept my humble efforts.Amiin. ALLAHUMMA a'iz al Islam wa al Muslimin!
Thursday, October 22, 2015 Ummu Umar
Lia, jomlah pergi usrah
Lia, jomlah berdakwah
Lia, ummah semakin koyak
Lia, jomlah kita bangkit mengubah segalanya

Aku tidak mahu
Aku kena study
Markah semester lepas dah cukup teruk
Gara-gara dakwah, tarbiah dan program
Aku menyesal megikuti semua itu
Bosan!!
Dakwah bukan je plainly cerita rububiyah ketuhanan,tapi banyak lagi skopnya
Bukan ke islam tu syumul
Kalau nak berjaya, kena study
Waktu study, studylah
Esok kalau dah berjaya
Aku buatlah kerja dakwah tu
Kalau aku buat kerja dakwah, aku gagal dalam pelajaranku
Kan nanti aku menutup mata orang lain terhadap Islam

Lia, dakwah dan pelajaran bukan macam jongkang jongking

Jongkang jongking?
Apa kau merepek ni?

Ya, dakwah dan pelajaran BUKAN macam jongkang jongking
Bila dakwah di atas, pelajaran di bawah
Bila pelajaran di atas, dakwah di bawah
Tu bukan dakwah namanya
Dan tu bukan belajar namanya

Habis tu?

Hmm, dakwah dan pelajaran kena berkadar terus
Tak boleh inversely proportional

Apa maksud kau?

Orang yang melakukan kerja dakwah dengan ikhlas akan menemukan Allah dalam pelajarannya

Aku tidak faham

Tak pe, aku terangkan
Macam gini, bila dah berdakwah tu
Rasa senang je nak study
Bila belajar tentang mitokondria misalnya
Boleh bayangkan betapa hebatnya Allah ciptakan mitokondria
Bila belajar tentang algebra, terasa kerdilnya diri
Bila belajar tentang Hukum Boyle, terasa akrab dengan Pencipta
Kenapa?
Sebab diri tahu bahawa hukum-hukum tersebut adalah hukum Allah
Ilmu-ilmu tersebut adalah milik Allah
Rasa senang hati nak terima ilmu
Kalau orang lain study 1 jam
Dia hanya perlu study 10 minit sahaja
Sebab apa?
Sebab ada keberkatan masa dalam studynya itu

Aku tak pernah rasa semua itu
Lain tu, selama ni kau nak cakap yang aku ikut program tarbiah dan dakwah tu tak ikhlas?

Tak, itu bukan maksud aku
Cuma kena checklah sikit hati tu
Waktu buat kerja dakwah tu, ada tak berlaku tarik tali dengan Allah

Apa maksud kau tarik tali dengan Allah?

Ok, aku berikan contoh
Misalnya waktu buat kerja dakwah tu,
Terdetik tak kat hati , banyak lagi yang tidak habis belajar
Terdetik tak kat hati, assignment banyak lagi
Itulah maksudnya tarik tali dengan Allah
Ada keraguan dalam hati
Seolah-olah tidak yakin dengan janji Allah
Siapa yang menolong agama Allah, nescaya Allah akan menolongnya
Kita melakukan jual beli dengan Allah, tapi kita tidak bayar lagi
Kita berdoa, tapi tak de kesungguhan dalam doa kita
Kita berdakwah, tapi hati kita tiada dengan Allah

Lia dah faham
Lia kena banyak muhasabah
Lia dah study dari tadi, tapi tak masuk-masuk
Lia tahu itu maksudnya peringatan dari Allah
Lia yang tahu hukum berdakwah tidak mengerjakan kerja tersebut

Lia, sahabatku,
Seorang ibu pernah mengatakan
Aku ingin dakwah terlihat dalam setiap perbuatanku
Setiap kali aku bergaul dengan jiranku, aku ingin mereka merasakan kemanisan iman dan Islam
Setiap kali jiranku melihat kebahagian rumahtanggaku, aku ingin mereka merasakan keindahan Islam
Lia, itulah yang inginku kubentuk dalam diriku
Aku ingin setiap perbuatanku menjadi manifestasi dakwah itu sendiri
Pelajaranku, hubunganku dengan keluarga dan sahabat, segalanya adalah dakwah
Moga kita bersama dalam usaha merealisasikannya
Lia, aku ingin berkongsi dua kisah,
Pertama, mengenai kisah Assyahid Imam Hassan AlBanna
Dan kedua kisah sahabatku di Indonesia
Moga kedua-dua kisah ini dapat kita renungkan bersama
Menjadi motivasi buat kita untuk terus berada dalam mandala ini.

Lia, kau pastinya arif mengenai Assyahid Imam Hassan AlBanna. Dakwahnya menyinari hati umat manusia di saat itu. Dia berdakwah sehingga ke kawasan perkampungan di gunung-gunung yang tinggi. Semua manusia mengenalinya. Tanyakan sahaja di jalanan di saat itu, kenalkah kamu dengan Assyahid Imam Hassan Al Banna, pasti semua mengenalinya kerana kerja kerasnya di dalam perjuangan dakwah . Lia, aku akui sememangnya untuk berjaya dalam pelajaran, kita kena berusaha. Itu Sunnatullah. Tapi Lia, kemenangan Islam takkan tertegak dengan kata-kata, dengan mimpi sahaja. Untuk memastikan kejayaan dakwah, kita juga kena berusaha. Itu juga adalah Sunnatullah. Kemenangan Islam memerlukan pengorbanan dari pengikutnya.

Lia, aku kongsikan pembacaanku dalam buku Detik-detik Hidupku karangan Assyahid Imam Hassan Al Banna:

<>

Itulah rahsia kejayaan seorang Mukmin. Seorang sahabat di Indonesia pernah bercerita mengenai pelajarannya. Alhamdulillah, dia memperolehi yang terbaik.

Dia ingin mempertahankan prestasi terbaik untuk Allah, agama Allah. Di sudut lainnya, dia tidak suka mengejar dunia, bersaing untuk berasa hebat. Dia hanya ingin memberikan yang terbaik sebagai hamba Allah.

Dahulu dia bukan begitu. Dia pernah kecundang. Dia pernah bertanya kepada Allah - Ya Allah, kenapa engkau mentakdirkan prestasi yang baik buat temanku? Apakah temanku itu punya alasan yang kuat sehingga Engkau menolongnya. Aku mempunyai mimpi yang besar untuk menegakkan agamaMu melalui pergerakan dakwah. Maka aku mohon bahawa aku harus berjaya.

Lalu Allah memberitahu dirinya melalui suatu kisah sahabat yang dijamin masuk syurga, padahal seharian ibadahnya sama saja seperti sahabat yang lain. Dan ketika ditanya prinsip hidupnya, sahabat itu menjawab "Aku tak suka membanding-bandingk an apa yang Allah berikan kepada hamba-hambaNya. Aku yakin Allah Maha Baik dan menjamin kebaikan untukku dalam situasi sulit atau lapang. Aku akan tetap redha kepada Allah dalam situasi apapun. Aku akan tetap bersaksi bahawa Allah adalah Robb yang Maha Esa, meskipun gunung-gunung harta itu milikku atau aku tak punya harta sedikit pun”.

Lia, saya teringat email yang pernah saya terima dari seorang kawan. Tulisannya benar-benar terkesan di hati saya. Dia bercerita tentang seorang wanita yang terkena penyakit disebabkan poliovirus semenjak kecil. Kisah ini kisah benar. Saya namakan wanita ini A. A memerlukan tongkat untuk berjalan. A tidak berapa cantik, tidak slim dan tidak tinggi. Satu sahaja keinginan A. A ingin sesiapa sahaja yang melihatnya mengucapkan Subhanallah.

Keinginan A tercapai. Bila A belajar di sekolah menengah dan berjaya, manusia yang ditemuinya mengucapkan Subahanallah. Bila A berjaya masuk ke universiti, sekali lagi orang ramai mengucapkan Subhanallah. Bila A menyudahkan pelajarannya, sekali lagi manusia mengucapkan Subhanallah. Dan sekali lagi orang ramai mengucapkan Subhanallah apabila A mengahwini seorang lelaki yang kacak dan beriman.

Orang ramai tertanya-tanya, apa yang mampu A berikan kepada suaminya. Takdir Allah menentukan yang sebaiknya. Allah mengurniakan A dan suaminya 3 orang anak yang comel dan sempurna. Sekali lagi orang ramai mengucapkan Subhanallah.

Dengan kecacatanya, A masih mampu membuat manusia mengingati Allah.
Sejarah menunjukkan kita bahawa rupa paras bukan persoalan utama. Ingat lagi tentang Abdullah bin Ummi Makhtum. Dia sahabat nabi yang buta. Dia mahu membawa panji bendera Islam. Katanya, buta menyebabkan dia tidak takut kerana dia tidak akan dapat melihat bilangan musuh. Akhirnya dia syahid. Mereka yang menemui mayatnya tidak dapat mengecamnya kerana terlalu banyak luka parah yang dialaminya. Subhanallah.

Pasti Lia ingat lagi Assyahid Sheikh Ahmad Yassin. Dia cacat. Duduk di atas kerusi roda. Tapi apa yang telah dia lakukan? HAMAS berdiri dengan izzah. Musuh menggeruninya.

Lia, kita sempurna. Ayuh lakukan sesuatu untuk Islam. Ayuh berada dalam saf perjuangan.



Finally, whatever I do, I always remind myself that I am doing it for the sake of God. As stated in the Quran, "Say: Truely, my prayer, my service of sacrifice, my life, and my death are (all) for God, the Cherisher of the Worlds" (6:162). May Allah S.W.T. accept my humble efforts.Amiin. ALLAHUMMA a'iz al Islam wa al Muslimin!

15 September 2015

Jom Kenali Personaliti Diri anda - Ujian Psikologi Gambar Pokok

Mudah je. Pilih dulu gambar pokok mana yang anda paling suka, lepas tu baru tengok huraian kat bawah. Jangan tipu eh hehe.

Ujian Psikologi ni memang menarik.
Share sikit result anda dekat comment box.

Jangan lupa share & tag kawan-kawan eh.


Huraian:

Nombor 1
Anda seorang yang pemurah dan bermoral. Anda selalu berusaha membaiki diri. Bercita-cita besar dan mempunyai standard yang tinggi. Orang lain mungkin merasakan susah berkomunikasi dengan anda, tetapi bagi anda, sebenarnya susah untuk anda menjadi diri sendiri. Anda bekerja dengan sangat kuat tetapi tidak mementingkan diri. Anda bekerja kerana anda ingin mengubah dunia. Anda berkemampuan untuk mencintai orang sehingga mereka menyakiti anda. Sekalipun demikian, anda akan masih menyintainya. Hanya sedikit orang yang dapat menghargai segala yang anda lakukan.

Nombor 2
Anda seorang yang menyeronokkan dan jujur. Anda sangat bertanggungjawab dan suka menjaga orang lain. Anda percaya bahawa kita perlu sentiasa bersikap jujur dalam setiap pekerjaan. Anda mempunyai personaliti yang baik dan orang akan cepat mempercayai anda. Anda juga bijak serta cepat berfikir. Sentiasa ada cerita menarik untuk anda kongsikan.

Nombor 3
Anda seorang yang bijak dan suka berfikir. Anda adalah pemikir yang hebat. Bagi anda, akal fikiran dan idea adalah sangat penting. Anda suka berfikir mengenai teori dan pandangan anda berseorangan. Anda juga jenis orang yang introvert. Anda hanya dapat menyesuaikan diri dengan orang yang suka berfikir dan belajar seperti anda. Anda juga banyak berfikir tentang moraliti. Sentiasa cuba melakukan yang elok pada fikiran anda, sekalipun majoriti menentang anda.

Nombor 4
Anda seorang yang perseptif dan berfalsafah. Anda unik dan berbeza dengan orang lain. Anda juga seorang yang mengikut naluri dan aneh sedikit. Selalu disalahanggap oleh orang lain, dan ianya menyakitkan hati anda. Anda perlukan ruang untuk diri anda. Kreativiti anda perlu diasah, dan ianya memerlukan anda menghormati orang lain. Anda adalah orang yang dapat melihat baik dan buruk dalam hidup dengan jelas. Anda sangat emosional.

Nombor 5
Anda jenis yang yakin dan menguasai keadaan. Anda sangat berdikari. Prinsip hidup anda 'Saua akan lakukan dengan cara saya'. Anda seorang yang bergantung pada diri sendiri dan tahu bagaimana untuk menjadi tabah pada diri sendiri dan orang yang anda cintai. Anda cukup tahu apa yang anda nak dan anda tidak takut untuk mengejar impian anda. Satu perkara yang anda perlukan dari orang lain ialah kejujuran. Anda juga cukup kuat untuk menerima kebenaran.

Nombor 6
Anda seorang yan baik dan sensitif. Orang lain cepat dapat bergaul dengan anda. Anda mempunyai ramai rakan dan suka membantu mereka. Anda mempunyai aura yang baik sehingga semua orang gembira untuk berada di sisi anda. Setiap hari, anda memikirkan cara memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik. Anda mahu menjadi lebih menarik, tersendiri dan unik. Lebih daripada orang lain di dunia, anda sangat memerlukan cinta. Malah termasuk mencintai orang yang tidak mencintai anda.

Nombor 7
Anda seorang yang ceria dan sentiasa gembira. Anda sangat sensitif tetapi juga sangat memahami. Anda pendengar yang baik dan tahu untuk tidak bersikap menyebelahi sesiapa. Anda lebih terbuka dengan orang yang baru anda kenali dan di majlis-majlis. Anda sangat kebal daripada stress dan sangat jarang untuk merasa bimbang. Kebiasaaannya, anda sentiasa relaks. Anda sentiasa ada masa untuk berseronok dan tidak hilang tujuan.

Nombor 8
Anda seorang yang menawan dan bertenaga. Anda seorang yang menyeronokkan dan tahu untuk membuatkan orang ketawa. Anda sentiasa tenang dan selesa menjalani kehidupan anda. Anda seorang spontan dan enthusiastic. Tidak pernah mengatakan tidak kepada cabaran baru. Biasanya anda akan mengejutkan orang sekeliling anda pada akhirnya. Tetapi, itulah anda. Sentiasa menjadi diri sendiri. Mempunyai banyak minat dan jika menunjukkan minat pada sesuatu, anda akan cuba buat dengan sebaik mungkin.

Nombor 9
Anda seorang yang optimistik dan bernasib baik. Anda percaya bahawa hidup adalah satu anugerah dan sentiasa cuba untuk mencapai sebanyak mungkin dan meletakkan anugerah ini pada tempat yang sepatutnya. Anda sangat bangga dengan pencapaian anda. Anda juga sentiasa bersedia untuk setia dengan orang yang anda sayang. Anda mempunyai pendekatan hidup yang sihat. Anda gunakan sebarang peluang untuk memaafkan, terus belajar dan membesar kerana anda percaya hidup adalah terlalu pendek untuk membiarkan ianya berlalu begitu sahaja.
Tuesday, September 15, 2015 Ummu Umar
Jom Kenali Personaliti Diri anda - Ujian Psikologi Gambar Pokok

Mudah je. Pilih dulu gambar pokok mana yang anda paling suka, lepas tu baru tengok huraian kat bawah. Jangan tipu eh hehe.

Ujian Psikologi ni memang menarik.
Share sikit result anda dekat comment box.

Jangan lupa share & tag kawan-kawan eh.


Huraian:

Nombor 1
Anda seorang yang pemurah dan bermoral. Anda selalu berusaha membaiki diri. Bercita-cita besar dan mempunyai standard yang tinggi. Orang lain mungkin merasakan susah berkomunikasi dengan anda, tetapi bagi anda, sebenarnya susah untuk anda menjadi diri sendiri. Anda bekerja dengan sangat kuat tetapi tidak mementingkan diri. Anda bekerja kerana anda ingin mengubah dunia. Anda berkemampuan untuk mencintai orang sehingga mereka menyakiti anda. Sekalipun demikian, anda akan masih menyintainya. Hanya sedikit orang yang dapat menghargai segala yang anda lakukan.

Nombor 2
Anda seorang yang menyeronokkan dan jujur. Anda sangat bertanggungjawab dan suka menjaga orang lain. Anda percaya bahawa kita perlu sentiasa bersikap jujur dalam setiap pekerjaan. Anda mempunyai personaliti yang baik dan orang akan cepat mempercayai anda. Anda juga bijak serta cepat berfikir. Sentiasa ada cerita menarik untuk anda kongsikan.

Nombor 3
Anda seorang yang bijak dan suka berfikir. Anda adalah pemikir yang hebat. Bagi anda, akal fikiran dan idea adalah sangat penting. Anda suka berfikir mengenai teori dan pandangan anda berseorangan. Anda juga jenis orang yang introvert. Anda hanya dapat menyesuaikan diri dengan orang yang suka berfikir dan belajar seperti anda. Anda juga banyak berfikir tentang moraliti. Sentiasa cuba melakukan yang elok pada fikiran anda, sekalipun majoriti menentang anda.

Nombor 4
Anda seorang yang perseptif dan berfalsafah. Anda unik dan berbeza dengan orang lain. Anda juga seorang yang mengikut naluri dan aneh sedikit. Selalu disalahanggap oleh orang lain, dan ianya menyakitkan hati anda. Anda perlukan ruang untuk diri anda. Kreativiti anda perlu diasah, dan ianya memerlukan anda menghormati orang lain. Anda adalah orang yang dapat melihat baik dan buruk dalam hidup dengan jelas. Anda sangat emosional.

Nombor 5
Anda jenis yang yakin dan menguasai keadaan. Anda sangat berdikari. Prinsip hidup anda 'Saua akan lakukan dengan cara saya'. Anda seorang yang bergantung pada diri sendiri dan tahu bagaimana untuk menjadi tabah pada diri sendiri dan orang yang anda cintai. Anda cukup tahu apa yang anda nak dan anda tidak takut untuk mengejar impian anda. Satu perkara yang anda perlukan dari orang lain ialah kejujuran. Anda juga cukup kuat untuk menerima kebenaran.

Nombor 6
Anda seorang yan baik dan sensitif. Orang lain cepat dapat bergaul dengan anda. Anda mempunyai ramai rakan dan suka membantu mereka. Anda mempunyai aura yang baik sehingga semua orang gembira untuk berada di sisi anda. Setiap hari, anda memikirkan cara memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik. Anda mahu menjadi lebih menarik, tersendiri dan unik. Lebih daripada orang lain di dunia, anda sangat memerlukan cinta. Malah termasuk mencintai orang yang tidak mencintai anda.

Nombor 7
Anda seorang yang ceria dan sentiasa gembira. Anda sangat sensitif tetapi juga sangat memahami. Anda pendengar yang baik dan tahu untuk tidak bersikap menyebelahi sesiapa. Anda lebih terbuka dengan orang yang baru anda kenali dan di majlis-majlis. Anda sangat kebal daripada stress dan sangat jarang untuk merasa bimbang. Kebiasaaannya, anda sentiasa relaks. Anda sentiasa ada masa untuk berseronok dan tidak hilang tujuan.

Nombor 8
Anda seorang yang menawan dan bertenaga. Anda seorang yang menyeronokkan dan tahu untuk membuatkan orang ketawa. Anda sentiasa tenang dan selesa menjalani kehidupan anda. Anda seorang spontan dan enthusiastic. Tidak pernah mengatakan tidak kepada cabaran baru. Biasanya anda akan mengejutkan orang sekeliling anda pada akhirnya. Tetapi, itulah anda. Sentiasa menjadi diri sendiri. Mempunyai banyak minat dan jika menunjukkan minat pada sesuatu, anda akan cuba buat dengan sebaik mungkin.

Nombor 9
Anda seorang yang optimistik dan bernasib baik. Anda percaya bahawa hidup adalah satu anugerah dan sentiasa cuba untuk mencapai sebanyak mungkin dan meletakkan anugerah ini pada tempat yang sepatutnya. Anda sangat bangga dengan pencapaian anda. Anda juga sentiasa bersedia untuk setia dengan orang yang anda sayang. Anda mempunyai pendekatan hidup yang sihat. Anda gunakan sebarang peluang untuk memaafkan, terus belajar dan membesar kerana anda percaya hidup adalah terlalu pendek untuk membiarkan ianya berlalu begitu sahaja.

29 April 2014

Jazah Store kembali

Sekarang dibuka kepada sesiapa yang ingin membeli secara borong. 
Berikut adalah senarai harga borong

30 - 59 pasang = RM6.50/pasang
60 - 99 pasang = RM6.00/pasang
100 pasang = RM5.50/pasang

Berminat boleh wassap 013-492 6449
Tuesday, April 29, 2014 Ummu Umar
Jazah Store kembali

Sekarang dibuka kepada sesiapa yang ingin membeli secara borong. 
Berikut adalah senarai harga borong

30 - 59 pasang = RM6.50/pasang
60 - 99 pasang = RM6.00/pasang
100 pasang = RM5.50/pasang

Berminat boleh wassap 013-492 6449

13 March 2014

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, hari ini Allah anugerahkan rasa ingin menulis. Di sini saya ingin berkongsi pengalaman mengajar anak belajar membaca huruf hiyaiyyah. Umar sekarang berumur 1 tahun 10 bulan. Masa dia bayi, saya selalu nasyidkan lagu alif ba ta. Kemudian diselang seli menunjukkan flash card, tetapi bila rasa kurang semangat, ajar nasyid sahaja. Alhamdulillah, sekarang kembali mengajar umar bersama dengan adiknya abu ubaidah yang baru berusia 3 bulan. Saya banyak belajar melalui artikel Puan Lina ibu kepada Darwish Darwisya.

Flashcard Huruf Hijaiyah bertanda atas, bawah dan depan yang saya gunakan untuk mengajar anak-anak saya mengenal huruf. Rata-rata 3 set untuk seorang anak sebelum anak saya mengenal huruf.. Tentulah mula-mula beli satu, kemudian bila dah hancur, anak masih belum habis mengenal, beli satu lagi dan seterusnya. Selalunya kehancuran kad huruf ini adalah disebabkan ianya di ronyok, digigit dan sebagainya oleh anak kita.  



Set Buku dan VCD al Furqan yang saya gunakan untuk mengajar anak saya dari mula hendak mengenal huruf hingga dia boleh membaca. Habis set ni, saya sambung dengan buku iqra' biasa yang ada jilid 1-6, tapi start dengan buku Iqra 3 dan seterusnya.

Buku Hafazan Sistem Al Hufaz.
Untuk Hafazan saya gunakan Kaedah al Huffaz. Tak perlu beli semua. Dapat dalam 3-5 buah buku tersebut sudah mencukupi untuk memperkenalkan pada anak kita cara menghafal. Saya mulakan hafazan secara serius bila anak saya dah masuk Iqra' 5. Peringkat ini jika dimulakan hafazan amat membantu dari segi dia belajar melancarkan bacaan al qurannya. Untuk membiasakan dengan sebutan yang betul dan tajwid yang sempurna, selalu memperdengarkan pada mereka bacaan alQuran dari CD atau VCD setiap pagi atau/dan maghrib. Dia sendiri akan tahu bacaannya salah jika dia membacanya salah seperti yang berlaku pada anak saya kerana selalu mendengarnya dari CD/VCD.

Pengenalan

Rata rata saya dapati di Malaysia ini ramai yang mula mendedahkan kanak kanak untuk mula belajar samada membaca, mengira atau mengaji umur 4-5 tahun. Sebab itu kita lihat ramai ibu bapa menghantar kanak-kanak bersekolah tadika/pre school umur usia tersebut. Sebenarnya otak kanak-kanak sudah sangat bersedia untuk menerima apa-apa pelajaran sejak lahir. Otaknya pada waktu ini ibarat sponge yang amat mudah menyerap air jika diletakkan di air. Mengikut kajian sains, pada umur 2 tahun, kapasiti otak kanak-kanak adalah menyamai 80% otak dewasa. Kanak-kanak semuanya sama. Yang membuat mereka berbeza adalah didikan yang kita dedahkan pada mereka pada waktu usia kritikal ini. 

Setelah saya mencuba dan nampak hasilnya pada anak saya, saya ingin kongsikan pada semua kaedahnya ini. Apapun saya boleh buat kesimpulan memang benar kata orang bahawa pendidikan bermula dari rumah. Kaedah saya bermula dari bayi baru lahir hingga 3 tahun. Saya tidak berjumpa lagi sekolah khas yang mengajar bayi baru lahir hingga 3 tahun ke atas di Malaysia ini. Kalau pusat jagaan kanak-kanak memang ada merata untuk umur ini. Maka, si ibu atau bapalah yang perlu menjadi gurunya dan rumahlah menjadi sekolahnya. 

Anda boleh menggunakan kaedah ini samada untuk mengajar anak anda ABC dan seterusnya membaca atau Alifbata dan seterusnya mengaji semuanya terpulang pada pilihan anda. Bagi saya ABC boleh belajar di tadika dan di sekolah nanti. Hingga umur anak saya hampir 3 tahun ini, saya tidak pernah mengajarnya A-Z dan kiraan 1-10, bentuk dan warna dalam bahasa Inggeris secara khusus. Tetapi anak saya sudah boleh mengenal dan menghafalnya sendiri dengan bantuan mungkin dari CD kartunnya atau Barney n Friendsnya. Apapun saya yakin ini kerana otaknya telah dilatih untuk memberi respons yang cepat untuk belajar waktu saya mengajarnya mengaji setiap hari.

Mungkin ada kaedah lain yang di luar pengetahuan saya tetapi ini sahaja kaedah yang saya tahu dan guna pakai sehingga anak saya boleh membaca al Quran sebelum umur 3 tahun. Saya ingin kongsikan kaedahnya kerana saya telah melihat akan hasilnya. Saya dapati ramai yang tidak terdedah tentang mendidik anak dari bayi. Atau mungkin pernah mendengar tetapi tidak tahu kaedahnya. Semoga perkongsian saya ini memberi manfaat kepada masyarakat Islam bagi melahirkan lebih ramai generasi bijak pandai yang berpegangkan pada al Quran dan as Sunnah. Bagi saya setiap bayi telah dilahirkan dengan anugerah yang tersembunyi dan ibu bapalah yang membantu mengeluarkan anugerah ini MUNCUL untuk mereka gunakan seumur hidup. 


Pelaburan Anda untuk memulakan kaedah ini : 

1. Beli Buku Al Furqan set beserta CD (dalam RM30 untuk 4 buku beserta CD lagu dan gambar kartun yang menarik. Pasang CD jika anda nak melekakan dia untuk buat kerja rumah. Biasalah ibu letak anak depan TV bagi mereka leka untuk senang kita buat kerja. Anda juga boleh beli CD iqra untuk kanak kanak jenis lain yang menarik dan banyak di pasaran. 

2. Beli Flash Card Al Furqan dan latih setiap pagi.

3. Gula-gula yg diperbuat dari madu atau bahan yg bagus, Mayfirst bilberry colostrum (kesukaan anak saya), coklat kacang badam atau lain-lain sebagai hadiah kalau habis belajar 1-2 muka surat dengan kita. Boleh mula di beri jika mereka faham akan do n reward system. Kalau kecil lagi tak perlu.


PANDUAN MENGAJAR 

a) Disiplinkan mengaji sekerap mungkin. Saya buat 5 hari seminggu. Dalam seminggu mesti ada 1-2 hari yang saya miss! Selalunya saya akan mengajar paling awal jam 8.30 malam dan paling lambat jam 9.30 malam setiap kali mengaji. Waktu siangnya sentiasalah sibuk sangat sangat termasuklah hari Sabtu dan Ahad.

b) Jangan marah. Selalunya orang cepat naik angin kalau ajar budak banyak kali tapi tak dapat2 juga. Lebih-lebih lagi kalau kanak-kanak tu anak sendiri. Kalau anak orang lain, segan sikit nak marah kerana nanti dia balik mengadu dengan ibu bapanya. Kalau anda rasa nak marah, tarik nafas panjang-panjang dan bertenang. Ingat jika kita selalu marah kanak-kanak waktu mereka mengaji, mereka akan tidak suka mengaji dan susah untuk disuruh mengaji kerana mungkin phobia. 

c) Hanya marah jika mereka tak mahu mengaji.

d) Puji dan tepuk tangan seta buat buat happy jika mereka membaca dengan betul.
Beri imbuhan setelah selesai mengikut apa yang mereka mahukan atau apa yang kita janjikan selepas mengaji. 

e) SABAAAAR dan tak lupa disiplinkan diri kita sendiri dan anak kita untuk mengaji setiap hari. Jangan expect anak otomatik pandai bila kita sekali mengajar. Ia memang benar-benar mencabar untuk mengajar anak-anak kecil yang berumur setahun dua yang tak tahu nak duduk diam. Tapi hasilnya lumayan! Bayangkan kita tunjuk flashcard pada budak umur setahun, kalau tak cepat, tangannya tangkas mencapai flashcard tersebut untuk dikeronyok2.

f) Rajin2 membacakan surah yang kita ingin anak kita hafal sebelum mereka tidur malam dan sebelum mereka bangun dari tempat tidur waktu pagi. Lama-lama mereka boleh mengikut kita membacanya.. Kalau tak hafal, bolehlah pasang CD mengaji. Saya percaya kalau kita tak menghafal, tetapi nak mengajar anak menghafal, kita pun boleh jadi hafal.


g) Yang paling penting, sentiasa berdoa dan bertawakkal pada Allah untuk kebaikkan yang terbaik buat anak-anak dan kita. Berdoalah di dalam dan diluar solat. Berdoa boleh menimbul sikap positif pada diri kita dalam mendisiplinkan diri untuk mengajar mereka. Lebih bagus berdoa ketika kanak kanak masih kecil dan tidak lagi banyak dosanya. Ramai yang lalai mendoakan untuk anak dan cuma mula berdoa ketika anak sudah dewasa dan melakukan perkara yang tidak disukai supaya dia boleh berubah. Ketika ini mungkin agak susah walaupun belum terlambat.


Kaedah ini amat sesuai untuk bayi baru lahir hingga 2-3 tahun. Saya dapati jika kanak-kanak 4-5 tahun yang telah didedahkan dengan Ultraman, Doraemon dan bermacam-macam lagi cerita kartun yang pelbagai, tidak mahu mengikuti CD dan program ini mungkin bagi mereka ianya membosankan. Sebaliknya kanak-kanak yang didedahkan dengan CD mengaji/Iqra ini sejak lahir akan teruja melihat flash kad atau buku yang berhuruf sama seperti yang mereka lihat di TV. Ini menjadikan mereka 'cinta' al Quran dan seronok bila di suruh mengaji.

Saya ingatkan semula ungkapan Pengkaji Bayi, Dr Robert Titzer menyatakan 'Windows of opportunity for natural learning is from birth until 4 years old'. Melihat pada anak saya, saya boleh katakan mereka memang mencintai apa yang diajar secara semulajadi.


Thursday, March 13, 2014 Ummu Umar
Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, hari ini Allah anugerahkan rasa ingin menulis. Di sini saya ingin berkongsi pengalaman mengajar anak belajar membaca huruf hiyaiyyah. Umar sekarang berumur 1 tahun 10 bulan. Masa dia bayi, saya selalu nasyidkan lagu alif ba ta. Kemudian diselang seli menunjukkan flash card, tetapi bila rasa kurang semangat, ajar nasyid sahaja. Alhamdulillah, sekarang kembali mengajar umar bersama dengan adiknya abu ubaidah yang baru berusia 3 bulan. Saya banyak belajar melalui artikel Puan Lina ibu kepada Darwish Darwisya.

Flashcard Huruf Hijaiyah bertanda atas, bawah dan depan yang saya gunakan untuk mengajar anak-anak saya mengenal huruf. Rata-rata 3 set untuk seorang anak sebelum anak saya mengenal huruf.. Tentulah mula-mula beli satu, kemudian bila dah hancur, anak masih belum habis mengenal, beli satu lagi dan seterusnya. Selalunya kehancuran kad huruf ini adalah disebabkan ianya di ronyok, digigit dan sebagainya oleh anak kita.  



Set Buku dan VCD al Furqan yang saya gunakan untuk mengajar anak saya dari mula hendak mengenal huruf hingga dia boleh membaca. Habis set ni, saya sambung dengan buku iqra' biasa yang ada jilid 1-6, tapi start dengan buku Iqra 3 dan seterusnya.

Buku Hafazan Sistem Al Hufaz.
Untuk Hafazan saya gunakan Kaedah al Huffaz. Tak perlu beli semua. Dapat dalam 3-5 buah buku tersebut sudah mencukupi untuk memperkenalkan pada anak kita cara menghafal. Saya mulakan hafazan secara serius bila anak saya dah masuk Iqra' 5. Peringkat ini jika dimulakan hafazan amat membantu dari segi dia belajar melancarkan bacaan al qurannya. Untuk membiasakan dengan sebutan yang betul dan tajwid yang sempurna, selalu memperdengarkan pada mereka bacaan alQuran dari CD atau VCD setiap pagi atau/dan maghrib. Dia sendiri akan tahu bacaannya salah jika dia membacanya salah seperti yang berlaku pada anak saya kerana selalu mendengarnya dari CD/VCD.

Pengenalan

Rata rata saya dapati di Malaysia ini ramai yang mula mendedahkan kanak kanak untuk mula belajar samada membaca, mengira atau mengaji umur 4-5 tahun. Sebab itu kita lihat ramai ibu bapa menghantar kanak-kanak bersekolah tadika/pre school umur usia tersebut. Sebenarnya otak kanak-kanak sudah sangat bersedia untuk menerima apa-apa pelajaran sejak lahir. Otaknya pada waktu ini ibarat sponge yang amat mudah menyerap air jika diletakkan di air. Mengikut kajian sains, pada umur 2 tahun, kapasiti otak kanak-kanak adalah menyamai 80% otak dewasa. Kanak-kanak semuanya sama. Yang membuat mereka berbeza adalah didikan yang kita dedahkan pada mereka pada waktu usia kritikal ini. 

Setelah saya mencuba dan nampak hasilnya pada anak saya, saya ingin kongsikan pada semua kaedahnya ini. Apapun saya boleh buat kesimpulan memang benar kata orang bahawa pendidikan bermula dari rumah. Kaedah saya bermula dari bayi baru lahir hingga 3 tahun. Saya tidak berjumpa lagi sekolah khas yang mengajar bayi baru lahir hingga 3 tahun ke atas di Malaysia ini. Kalau pusat jagaan kanak-kanak memang ada merata untuk umur ini. Maka, si ibu atau bapalah yang perlu menjadi gurunya dan rumahlah menjadi sekolahnya. 

Anda boleh menggunakan kaedah ini samada untuk mengajar anak anda ABC dan seterusnya membaca atau Alifbata dan seterusnya mengaji semuanya terpulang pada pilihan anda. Bagi saya ABC boleh belajar di tadika dan di sekolah nanti. Hingga umur anak saya hampir 3 tahun ini, saya tidak pernah mengajarnya A-Z dan kiraan 1-10, bentuk dan warna dalam bahasa Inggeris secara khusus. Tetapi anak saya sudah boleh mengenal dan menghafalnya sendiri dengan bantuan mungkin dari CD kartunnya atau Barney n Friendsnya. Apapun saya yakin ini kerana otaknya telah dilatih untuk memberi respons yang cepat untuk belajar waktu saya mengajarnya mengaji setiap hari.

Mungkin ada kaedah lain yang di luar pengetahuan saya tetapi ini sahaja kaedah yang saya tahu dan guna pakai sehingga anak saya boleh membaca al Quran sebelum umur 3 tahun. Saya ingin kongsikan kaedahnya kerana saya telah melihat akan hasilnya. Saya dapati ramai yang tidak terdedah tentang mendidik anak dari bayi. Atau mungkin pernah mendengar tetapi tidak tahu kaedahnya. Semoga perkongsian saya ini memberi manfaat kepada masyarakat Islam bagi melahirkan lebih ramai generasi bijak pandai yang berpegangkan pada al Quran dan as Sunnah. Bagi saya setiap bayi telah dilahirkan dengan anugerah yang tersembunyi dan ibu bapalah yang membantu mengeluarkan anugerah ini MUNCUL untuk mereka gunakan seumur hidup. 


Pelaburan Anda untuk memulakan kaedah ini : 

1. Beli Buku Al Furqan set beserta CD (dalam RM30 untuk 4 buku beserta CD lagu dan gambar kartun yang menarik. Pasang CD jika anda nak melekakan dia untuk buat kerja rumah. Biasalah ibu letak anak depan TV bagi mereka leka untuk senang kita buat kerja. Anda juga boleh beli CD iqra untuk kanak kanak jenis lain yang menarik dan banyak di pasaran. 

2. Beli Flash Card Al Furqan dan latih setiap pagi.

3. Gula-gula yg diperbuat dari madu atau bahan yg bagus, Mayfirst bilberry colostrum (kesukaan anak saya), coklat kacang badam atau lain-lain sebagai hadiah kalau habis belajar 1-2 muka surat dengan kita. Boleh mula di beri jika mereka faham akan do n reward system. Kalau kecil lagi tak perlu.


PANDUAN MENGAJAR 

a) Disiplinkan mengaji sekerap mungkin. Saya buat 5 hari seminggu. Dalam seminggu mesti ada 1-2 hari yang saya miss! Selalunya saya akan mengajar paling awal jam 8.30 malam dan paling lambat jam 9.30 malam setiap kali mengaji. Waktu siangnya sentiasalah sibuk sangat sangat termasuklah hari Sabtu dan Ahad.

b) Jangan marah. Selalunya orang cepat naik angin kalau ajar budak banyak kali tapi tak dapat2 juga. Lebih-lebih lagi kalau kanak-kanak tu anak sendiri. Kalau anak orang lain, segan sikit nak marah kerana nanti dia balik mengadu dengan ibu bapanya. Kalau anda rasa nak marah, tarik nafas panjang-panjang dan bertenang. Ingat jika kita selalu marah kanak-kanak waktu mereka mengaji, mereka akan tidak suka mengaji dan susah untuk disuruh mengaji kerana mungkin phobia. 

c) Hanya marah jika mereka tak mahu mengaji.

d) Puji dan tepuk tangan seta buat buat happy jika mereka membaca dengan betul.
Beri imbuhan setelah selesai mengikut apa yang mereka mahukan atau apa yang kita janjikan selepas mengaji. 

e) SABAAAAR dan tak lupa disiplinkan diri kita sendiri dan anak kita untuk mengaji setiap hari. Jangan expect anak otomatik pandai bila kita sekali mengajar. Ia memang benar-benar mencabar untuk mengajar anak-anak kecil yang berumur setahun dua yang tak tahu nak duduk diam. Tapi hasilnya lumayan! Bayangkan kita tunjuk flashcard pada budak umur setahun, kalau tak cepat, tangannya tangkas mencapai flashcard tersebut untuk dikeronyok2.

f) Rajin2 membacakan surah yang kita ingin anak kita hafal sebelum mereka tidur malam dan sebelum mereka bangun dari tempat tidur waktu pagi. Lama-lama mereka boleh mengikut kita membacanya.. Kalau tak hafal, bolehlah pasang CD mengaji. Saya percaya kalau kita tak menghafal, tetapi nak mengajar anak menghafal, kita pun boleh jadi hafal.


g) Yang paling penting, sentiasa berdoa dan bertawakkal pada Allah untuk kebaikkan yang terbaik buat anak-anak dan kita. Berdoalah di dalam dan diluar solat. Berdoa boleh menimbul sikap positif pada diri kita dalam mendisiplinkan diri untuk mengajar mereka. Lebih bagus berdoa ketika kanak kanak masih kecil dan tidak lagi banyak dosanya. Ramai yang lalai mendoakan untuk anak dan cuma mula berdoa ketika anak sudah dewasa dan melakukan perkara yang tidak disukai supaya dia boleh berubah. Ketika ini mungkin agak susah walaupun belum terlambat.


Kaedah ini amat sesuai untuk bayi baru lahir hingga 2-3 tahun. Saya dapati jika kanak-kanak 4-5 tahun yang telah didedahkan dengan Ultraman, Doraemon dan bermacam-macam lagi cerita kartun yang pelbagai, tidak mahu mengikuti CD dan program ini mungkin bagi mereka ianya membosankan. Sebaliknya kanak-kanak yang didedahkan dengan CD mengaji/Iqra ini sejak lahir akan teruja melihat flash kad atau buku yang berhuruf sama seperti yang mereka lihat di TV. Ini menjadikan mereka 'cinta' al Quran dan seronok bila di suruh mengaji.

Saya ingatkan semula ungkapan Pengkaji Bayi, Dr Robert Titzer menyatakan 'Windows of opportunity for natural learning is from birth until 4 years old'. Melihat pada anak saya, saya boleh katakan mereka memang mencintai apa yang diajar secara semulajadi.


24 July 2013

Jualan Stokin Sandy 
Harga tertera tidak termasuk kos penghantaran 

RM7.00/pasang

Ciri-ciri Stokin Mesir SANDY:

Panjang sehingga bawah lutut
Lembut, sejuk dan sangat selesa dipakai
Sangat berkualiti tinggi (Diimport khas dari Mesir)
Tidak jarang dan tidak nipis, insyaAllah



SANDY No.1 - light beige 

SANDY No.2 - pure black

SANDY No.3 - dark beige

Kepada sahabat-sahabat yang berminat bolehlah SMS saya di no 0134926449. 
Wednesday, July 24, 2013 Ummu Umar
Jualan Stokin Sandy 
Harga tertera tidak termasuk kos penghantaran 

RM7.00/pasang

Ciri-ciri Stokin Mesir SANDY:

Panjang sehingga bawah lutut
Lembut, sejuk dan sangat selesa dipakai
Sangat berkualiti tinggi (Diimport khas dari Mesir)
Tidak jarang dan tidak nipis, insyaAllah



SANDY No.1 - light beige 

SANDY No.2 - pure black

SANDY No.3 - dark beige

Kepada sahabat-sahabat yang berminat bolehlah SMS saya di no 0134926449. 

05 April 2013

Ada yang bertanya, "Apa itu sistem consignment?"

Beginilah....

Tuan membuat kerepek muruku. Tuan hantar 20 bungkus ke kedai runcit di tempat tinggal tuan.

Tuan letakkan sendiri, susun sendiri kerepek muruku di rak dalam kedai runcit itu.

Pada hujung minggu tuan pergi ke kedai runcit itu. 10 bungkus kerepak tuan terjual. Bungkusan yang ada bersepah-sepah.

Tuan pun letakkan 10 bungkus lagi, susun semua bungkusan elok-elok. Begitulah tiap-tiap minggu tuan lakukan.

Ada satu masa, semua bungkusan muruku tuan habis licin. Tetapi towkay kedai tidak peduli pun mahu beritahu tuan supaya hantar bekalan baru!

Pada 30hb, tuan beritahu towkay kedai runcit itu 52 bungkusan muruku yang terjual.

Towkay itu pun membayar tuan harga 52 bungkusan itu selepas ditolak diskaun 40%.

Begitulah sistem consignment. 
 
Friday, April 05, 2013 Ummu Umar
Ada yang bertanya, "Apa itu sistem consignment?"

Beginilah....

Tuan membuat kerepek muruku. Tuan hantar 20 bungkus ke kedai runcit di tempat tinggal tuan.

Tuan letakkan sendiri, susun sendiri kerepek muruku di rak dalam kedai runcit itu.

Pada hujung minggu tuan pergi ke kedai runcit itu. 10 bungkus kerepak tuan terjual. Bungkusan yang ada bersepah-sepah.

Tuan pun letakkan 10 bungkus lagi, susun semua bungkusan elok-elok. Begitulah tiap-tiap minggu tuan lakukan.

Ada satu masa, semua bungkusan muruku tuan habis licin. Tetapi towkay kedai tidak peduli pun mahu beritahu tuan supaya hantar bekalan baru!

Pada 30hb, tuan beritahu towkay kedai runcit itu 52 bungkusan muruku yang terjual.

Towkay itu pun membayar tuan harga 52 bungkusan itu selepas ditolak diskaun 40%.

Begitulah sistem consignment. 
 

25 March 2013



Puan Ainon Mohd menulis:


ABS akan menganjurkan kursus melatih tuan dan puan yang mahu hidup sebagai trainer profesional dan sepenuh masa.

1. Tuan akan dilatih cara kerja men-deliver sesi training.

2. Tuan akan di-train dan di-coach bagaimana men-desain modul.

3. Tuan akan dilatih bercakap menggunakan Budaya Melayu Tinggi dan Bahasa Melayu Tinggi.

4. Tuan akan dilatih bercakap menggunakan fonetik Bahasa Melayu Supra.

Produk yang kita tawarkan mungkin termasuk dalam salah satu kategori ini:

1. Produk komoditi

2. Produk premium

Jika kita membuka kedai kek dan roti, maka kita memasuki sektor komoditi.

Jika kita membuka servis membuat video kahwin, kita juga memasuki sektor komoditi.

Untuk survive dalam pasaran komoditi, kita terpaksa main harga murah.

ABS menggalakkan iluminatinya memasuki sektor premium.
Monday, March 25, 2013 Ummu Umar


Puan Ainon Mohd menulis:


ABS akan menganjurkan kursus melatih tuan dan puan yang mahu hidup sebagai trainer profesional dan sepenuh masa.

1. Tuan akan dilatih cara kerja men-deliver sesi training.

2. Tuan akan di-train dan di-coach bagaimana men-desain modul.

3. Tuan akan dilatih bercakap menggunakan Budaya Melayu Tinggi dan Bahasa Melayu Tinggi.

4. Tuan akan dilatih bercakap menggunakan fonetik Bahasa Melayu Supra.

Produk yang kita tawarkan mungkin termasuk dalam salah satu kategori ini:

1. Produk komoditi

2. Produk premium

Jika kita membuka kedai kek dan roti, maka kita memasuki sektor komoditi.

Jika kita membuka servis membuat video kahwin, kita juga memasuki sektor komoditi.

Untuk survive dalam pasaran komoditi, kita terpaksa main harga murah.

ABS menggalakkan iluminatinya memasuki sektor premium.


Puan Ainon Mohd menulis:


Dalam peperangan, memiliki senjata yang terbaik tidak menjamin kemenangan.

Kemenangan bersahabat dengan kepantasan.

Senjata siapakah yang lebih dahulu tiba di medan tempur, itulah senjata yang menghasilkan kemenangan.

Demikian juga halnya dengan perang bisnes!

Brand siapa yang sampai dahulu ke dalam minda pembeli?

Setiap hari saya menulis posting dalam secret group ini. Apakah ini kerja main-main dan suka-suka?

Apakah yang sedang saya lakukan kepada minda pembaca posting-posting saya?

Positioning... Positioning... Positioning....

Iluminati ABS akan diajar teori positioning sampai betul-betul tahu bagaimana melakukan positioning untuk bisnes dan produk mereka.
Monday, March 25, 2013 Ummu Umar


Puan Ainon Mohd menulis:


Dalam peperangan, memiliki senjata yang terbaik tidak menjamin kemenangan.

Kemenangan bersahabat dengan kepantasan.

Senjata siapakah yang lebih dahulu tiba di medan tempur, itulah senjata yang menghasilkan kemenangan.

Demikian juga halnya dengan perang bisnes!

Brand siapa yang sampai dahulu ke dalam minda pembeli?

Setiap hari saya menulis posting dalam secret group ini. Apakah ini kerja main-main dan suka-suka?

Apakah yang sedang saya lakukan kepada minda pembaca posting-posting saya?

Positioning... Positioning... Positioning....

Iluminati ABS akan diajar teori positioning sampai betul-betul tahu bagaimana melakukan positioning untuk bisnes dan produk mereka.

24 March 2013

Puan Ainon Mohd menulis:


Modal dapat dibahagiakan kepada beberapa kategori:

1. Modal tanah
2. Modal wang
3. Modal peralatan kerja
4. Modal bangunan
5. Modal harta intelek
6. Modal reputasi - nama baik
7. Modal kepakaran


Modal duit tidak sama dengan modal tanah.

Katakan saya ada sebidang tanah sawah. Saya izinkan pesawah bertanam padi di atas tanah saya.

Saya tidak ada risiko tanah itu hilang.

Tidak begitu halnya dengan modal duit. Ada risiko modal duit saya itu hangus.

Jadi, apabila berkongsi perolehan, porsinya tidak patut sama.

Dalam kes modal harta intelek....

Katakanlah saya menyediakan modul training. Lalu modul itu dipasarkan oleh syarikat ABC.

Modul saya itu tidak ada risiko hilang dari tangan saya. Ia akan tetap kekal menjadi harta milik saya.

Modul itu juga boleh disampaikan oleh banyak pihak serentak. Jadi saya boleh dapat banyak duit daripada banyak pihak.

Risiko saya adalah kos melepas sahaja - opportunity cost.

Tidak begitu halnya dengan duit ataupun tanah. Kalau tanah itu sudah saya berikan kepada 1 orang petani, saya sudah tidak dapat menyerahkan tanah itu kepada petani lain.

Formula cara bagaimana Nabi membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesuai digunakan apabila pihak pemilik syarikat mahu berkongsi hasil perolehan bisnes dengan semua staff.

Formula itu tidak sesuai untuk perkongsian lain, sebagai contoh jika pemilik saham mahu berkongsi dividen sesama mereka sahaja. Untuk tujuan ini kita menggunakan formula lain, yang juga digali dari sumber sunnah
Sunday, March 24, 2013 Ummu Umar
Puan Ainon Mohd menulis:


Modal dapat dibahagiakan kepada beberapa kategori:

1. Modal tanah
2. Modal wang
3. Modal peralatan kerja
4. Modal bangunan
5. Modal harta intelek
6. Modal reputasi - nama baik
7. Modal kepakaran


Modal duit tidak sama dengan modal tanah.

Katakan saya ada sebidang tanah sawah. Saya izinkan pesawah bertanam padi di atas tanah saya.

Saya tidak ada risiko tanah itu hilang.

Tidak begitu halnya dengan modal duit. Ada risiko modal duit saya itu hangus.

Jadi, apabila berkongsi perolehan, porsinya tidak patut sama.

Dalam kes modal harta intelek....

Katakanlah saya menyediakan modul training. Lalu modul itu dipasarkan oleh syarikat ABC.

Modul saya itu tidak ada risiko hilang dari tangan saya. Ia akan tetap kekal menjadi harta milik saya.

Modul itu juga boleh disampaikan oleh banyak pihak serentak. Jadi saya boleh dapat banyak duit daripada banyak pihak.

Risiko saya adalah kos melepas sahaja - opportunity cost.

Tidak begitu halnya dengan duit ataupun tanah. Kalau tanah itu sudah saya berikan kepada 1 orang petani, saya sudah tidak dapat menyerahkan tanah itu kepada petani lain.

Formula cara bagaimana Nabi membahagi-bahagikan harta rampasan perang sesuai digunakan apabila pihak pemilik syarikat mahu berkongsi hasil perolehan bisnes dengan semua staff.

Formula itu tidak sesuai untuk perkongsian lain, sebagai contoh jika pemilik saham mahu berkongsi dividen sesama mereka sahaja. Untuk tujuan ini kita menggunakan formula lain, yang juga digali dari sumber sunnah
Tuesday, February 19, 2013

Edge-craft: Berfikir cara mengufuk



Puan Ainon Mohd menulis:

Yang dikatakan 'positioning' itu adalah berkaitan dengan 'substance'.

Aktiviti 'positioning' itu bukan 'trick pemasaran'.

Apabila kita mahu mem-position-kan produk kita sebagai produk premium, maka produk kita itu wajib mempunyai substance yang premium.

Sebagai contoh, saya mempositionkan kursus ABS sebagai kursus premium dengan yuran keanggotaan iluminati yang premium, yakni sama dengan yuran program MBA.

Justeru saya perlu menyampaikan kursus yang substance-nya betul-betul bernilai premium.

Foto ikon FB yang kita tampalkan adalah salah satu simbol 'positioning' dan 'branding' tentang siapa diri kita sebagai bisnesman.

Orang bukan hanya mahu tahu kita menjual apa.

Lebih penting daripada itu, orang mahu tahu apakah kita ini seorang bisnesman yang dapat mereka hormati dan percayai.

Apa yang kita jual dapat dibeli dari orang-orang lain.

Namun diri kita hanya satu. Sama ada mereka mahu mempercayai diri kita ataupun tidak. Sama ada mereka mahu berbisnes dengan kita ataupun tidak.


Produk

Sudah menjadi fitrah, manusia jatuh cinta kepada idea ciptaannya sendiri. Dan lazimnya cinta mereka itu buta!

Apabila kita mencipta idea baru, otak kita tidak dapat berfikir secara objektif lagi tentang idea kita itu.

Kita cuba menjual idea itu di mana-mana sahaja, kepada sesiapa sahaja. Kita menjadi tersangat yakin orang lain pun akan jatuh cinta kepada idea kita.

Banyak saintis tempatan mempunyai idea produk baru yang sangat bagus. Mereka jatuh cinta kepada produk mereka. Mereka yakin produk mereka akan laku dalam pasaran kerana produk mereka itu sangat banyak manfaatnya.

Mereka sanggup berhutang kepada bank berpuluh ribu, malah beratus ribu, bagi mengeluarkan produk baru mereka itu.

Itulah pertama kali mereka membuka bisnes.

NOTA: Mazhab ABS menggalakkan bisnes pertama dalam sektor perkhidmatan.

Banyak peniaga membuka bisnes dengan bekerjasama dengan rakan-niaga lain. Sebagai contoh 3 orang anak muda membuka majalan bisnes online.

Mereka berjaya mendapat pendapatan dari pengiklan.

Majalah berjalan elok. Semua rekod disimpan dengan telus. Pendapatan pun dibahagi-bahagikan sebagaimana yang dulu sama-sama dijanjikan.

Namun salah seorang tetap menarik diri. Dia pula yang menjadi tulang belakang majalah online itu. Semenjak itu trafik jatuh, semakin hari semakin jatuh.

Semua 3 orang anak muda itu orang baik-baik belaka. Tidak ada berlaku kes penipuan ataupun khianat sesama mereka

Salah teori yang penting digunakan apabila men-design sistem ganjaran adalah teori ekuiti.

Teori ini mengatakan, kita akan terus komited dalam sesuatu hubungan kerjasama selagi kita berasa puas hati dengan ekuiti yang kita peroleh dari kerjasama itu.

Kerjasama dalam bisnes boleh retak dan pecah apabila ada satu pihak yang berasa dia memberi lebih banyak daripada rakan-rakan lain, tetapi mereka yang menerima lebih banyak dari hasil pulangannya.

ABS akan mengajarkan sistem ganjaran berdasarkan model pembahagian keuntungan cara Nabi Muhammad.

Lazimnya kita sangka, jika kita berniaga secara jujur dan ikhlas, mematuhi janji, tidak menipu rakan-niaga sendiri, maka bisnes kita akan selamat daripada pecah-belah.

Ini sangkaan yang simplistik.

Rakan-niaga kita meninggalkan kita disebabkan banyak faktor. Faktor yang paling penting adalah perasaan tidak puas hati.

Teori ekuiti menerangkan bagaimana perasaan tidak puas hati boleh timbul meskipun orang itu kita beri layanan yang sangat baik (pada pendapat kitalah...)

Sistem ganjaran adalah faktor yang paling kritikal peranannya dalam menghasilkan perasaan puas hati ataupun tidak puas hati.

Pada prinsipnya, dalam Islam: "Kamu dapat apa yang kamu usahakan"

Prinsip itu bunyinya mudah sekali. Namun operasi perniagaan adalah sangat kompleks.

Ada pelbagai jenis dan kategori 'usaha' atau 'effort'.

Kita perlu meng-identify semua jenis effort itu, dan menetapkan formula ganjarannya.

Penasihat-penasihat saya sedang mengkaji aspek ini. Hasil kajian akan diterangkan kepada iluminati.

Macam-macam ilham tentang sistem kompensasi mazhab Islamik sedang difikirkan.

Ambil contoh ini:

Katakanlah dalam syarikat ABC s/b, kita sudah setuju pembahagian saham seperti berikut:

Jumlah saham berbayar = RM100k

Tuan A = 51% (sudah bayar RM51k)
Tuan B = 49% (sudah bayar RM49k)

Dalam sistem Barat, hujung tahun kita bagi-bagi untung RM10k:

Tuan A = dapat RM5,100
Tuan B = dapat RM4,900

Katakanlah kita tidak mahu menggunakan sistem Barat itu. Apakah bentuk sistem yang kita mahu gunakan? Apa nas-nya....

Semasa mula-mula membuka bisnes, kita adalah Pengurus Besar (PB) bisnes kita.

Tugas PB yang paling utama adalah sebagai pendorong kepada staf, walaupun staf kita baru 1 orang sahaja.

Banyak orang bisnes melayan staf macam orang suruhannya. Ini adalah faktor utama orang bisnes kehilangan staf.

Apabila kita mempunyai produk baru yang bagus, dan terbukti ia laku keras dalam pasaran, maka banyaklah peniaga lain yang akan terus meniru produk kita.

Hasilnya, mereka berjaya mengambil pasaran kita.

Proses ini adalah natural dalam pasaran terbuka. Sesiapa sahaja berhak menawarkan produk mereka, sama ada produk itu idea mereka sendiri ataupun idea yang ditiru.

Ada 3 faktor yang menyebabkan pihak lain dengan mudah dapat mengambil pasaran kita:

1. Apabila produk kita itu disukai ramai, tetapi kita tidak dapat hendak membekalkan kepada mereka yang mahu membelinya. Lompong ini akan segera diisi oleh peniaga lain.

2. Apabila kita dapat membekalkan produk kita, tetapi kita lambat menghantarkan bekalan kita. Ini membuka peluang produk yang dibikin oleh peniaga lain sudah sampai lebih dahulu.

3. Apabila harga jualan produk kita tinggi. Ini pun membuka peluang peniaga lain membuat meniru produk kita dan menjualnya dengan harga lebih rendah.

Apakah yang menyebabkan banyak bisnesman yang nampaknya macam pelajar gred C sahaja semasa di universiti, tetapi kemudian sangat berjaya dalam bisnes mereka?

Manakala banyak pula pelajar gred A semasa di universiti akhirnya bekerja menguruskan wang rakan-rakan mereka yang gred C itu.

Apakah ada bakat yang khusus diperlukan bagi menghasilkan strategi bisnes yang efektif?

Gaya berfikir yang bagaimanakah yang digunakan apabila kita mahu menghasilkan strategi bisnes, politik dan sukan?

Apakah gaya berfikir kritikal?

Apakah gaya berfikir analitikal-logikal?

Strategi adalah sejenis desain. Bagi menghasilkan strategi, gaya berfikir yang digunakan adalah gaya 'design thinking'.

Gaya berfikir 'design thinking' tidak menggunakan logik sebab-akibat. Ia menggunakan logik 'supaya'.

Design thinking sudah diajarkan kepada mahasiswa jurusan MBA di Stanford Universiti.

Iluminati ABS juga akan diajarkan design thinking.

Brand mempunyai limit atau perbatasan.

Apabila mahu membesarkan pasaran, pakar-pakar positioning menasihati supaya kita jangan keluar dari limit positioning brand asal.

Katakanlah, pada masa ini kita hanya menyediakan perkhidmatan membuat gubahan hantaran berkualiti premium. Nama kita sudah terkenal di kalangan pelanggan premium.

Teruskan positioning kita di situ. Jangan cuba meluaskan pasaran dengan memasuki pasaran gubahan taraf komoditi.

Ambil sebagai contoh, pada suatu masa dahulu, Ramly Burger (RB) pernah membuka restoran segera ala-ala restoran McD. Pelaburan itu gagal.

Positioning RB adalah 'burger murah gerai sorong'. Inilah limit brand RB.

RB tidak pernah dipersepsi sebagai burger restoran segera. Dalam erti kata yang lain, Ramly Burger tidak pernah mem-position-kan burgernya sebagai burger yang dijual di dalam restoran ala-Amerika.

Apabila restoran Ramly Burger dibuka, mereka yang biasa membeli Ramly Burger di gerai-gerai sorong tidak masuk ke restoran itu. Mereka tidak mahu membayar burger yang dijual di dalam restoran itu dengan harga yang lebih mahal.

Mereka yang biasa makan burger di dalam restoran McD pun tidak masuk. Kalau mereka mahu makan burger di dalam restoran segera selain McD, mereka mahukan servis dan persekitaran yang serupa dengan apa yang ditawarkan oleh McD.


Bagaimana saya mengaplikasi strategi EdgeCraft bagi menghasilkan idea dan konsep teknikal ABS Ainon Business School ini.

Jumlah edge (ufuk) dalam ABS:

1. Business school yang ada menggunakan BI. ABS menggunakan BM.

2. Business school yang ada menggunakan buku teks akademik. ABS menggunakan buku teks tulisan pengkaji industri.

3. Business school yang ada memilih pelajar akademik. ABS memilih pelajar yang sudah menjalankan bisnes.

4. Business school yang ada menghasilkan pelajar yang lulus ujian akademik. ABS melahirkan orang bisnes yang dinamik.

5. Business school yang ada membiarkan lulusannya pandai-pandai mahu hidup sendiri. ABS akan menjadikan lulusannya iluminati dunia bisnes.
Sunday, March 24, 2013 Ummu Umar
Tuesday, February 19, 2013

Edge-craft: Berfikir cara mengufuk



Puan Ainon Mohd menulis:

Yang dikatakan 'positioning' itu adalah berkaitan dengan 'substance'.

Aktiviti 'positioning' itu bukan 'trick pemasaran'.

Apabila kita mahu mem-position-kan produk kita sebagai produk premium, maka produk kita itu wajib mempunyai substance yang premium.

Sebagai contoh, saya mempositionkan kursus ABS sebagai kursus premium dengan yuran keanggotaan iluminati yang premium, yakni sama dengan yuran program MBA.

Justeru saya perlu menyampaikan kursus yang substance-nya betul-betul bernilai premium.

Foto ikon FB yang kita tampalkan adalah salah satu simbol 'positioning' dan 'branding' tentang siapa diri kita sebagai bisnesman.

Orang bukan hanya mahu tahu kita menjual apa.

Lebih penting daripada itu, orang mahu tahu apakah kita ini seorang bisnesman yang dapat mereka hormati dan percayai.

Apa yang kita jual dapat dibeli dari orang-orang lain.

Namun diri kita hanya satu. Sama ada mereka mahu mempercayai diri kita ataupun tidak. Sama ada mereka mahu berbisnes dengan kita ataupun tidak.


Produk

Sudah menjadi fitrah, manusia jatuh cinta kepada idea ciptaannya sendiri. Dan lazimnya cinta mereka itu buta!

Apabila kita mencipta idea baru, otak kita tidak dapat berfikir secara objektif lagi tentang idea kita itu.

Kita cuba menjual idea itu di mana-mana sahaja, kepada sesiapa sahaja. Kita menjadi tersangat yakin orang lain pun akan jatuh cinta kepada idea kita.

Banyak saintis tempatan mempunyai idea produk baru yang sangat bagus. Mereka jatuh cinta kepada produk mereka. Mereka yakin produk mereka akan laku dalam pasaran kerana produk mereka itu sangat banyak manfaatnya.

Mereka sanggup berhutang kepada bank berpuluh ribu, malah beratus ribu, bagi mengeluarkan produk baru mereka itu.

Itulah pertama kali mereka membuka bisnes.

NOTA: Mazhab ABS menggalakkan bisnes pertama dalam sektor perkhidmatan.

Banyak peniaga membuka bisnes dengan bekerjasama dengan rakan-niaga lain. Sebagai contoh 3 orang anak muda membuka majalan bisnes online.

Mereka berjaya mendapat pendapatan dari pengiklan.

Majalah berjalan elok. Semua rekod disimpan dengan telus. Pendapatan pun dibahagi-bahagikan sebagaimana yang dulu sama-sama dijanjikan.

Namun salah seorang tetap menarik diri. Dia pula yang menjadi tulang belakang majalah online itu. Semenjak itu trafik jatuh, semakin hari semakin jatuh.

Semua 3 orang anak muda itu orang baik-baik belaka. Tidak ada berlaku kes penipuan ataupun khianat sesama mereka

Salah teori yang penting digunakan apabila men-design sistem ganjaran adalah teori ekuiti.

Teori ini mengatakan, kita akan terus komited dalam sesuatu hubungan kerjasama selagi kita berasa puas hati dengan ekuiti yang kita peroleh dari kerjasama itu.

Kerjasama dalam bisnes boleh retak dan pecah apabila ada satu pihak yang berasa dia memberi lebih banyak daripada rakan-rakan lain, tetapi mereka yang menerima lebih banyak dari hasil pulangannya.

ABS akan mengajarkan sistem ganjaran berdasarkan model pembahagian keuntungan cara Nabi Muhammad.

Lazimnya kita sangka, jika kita berniaga secara jujur dan ikhlas, mematuhi janji, tidak menipu rakan-niaga sendiri, maka bisnes kita akan selamat daripada pecah-belah.

Ini sangkaan yang simplistik.

Rakan-niaga kita meninggalkan kita disebabkan banyak faktor. Faktor yang paling penting adalah perasaan tidak puas hati.

Teori ekuiti menerangkan bagaimana perasaan tidak puas hati boleh timbul meskipun orang itu kita beri layanan yang sangat baik (pada pendapat kitalah...)

Sistem ganjaran adalah faktor yang paling kritikal peranannya dalam menghasilkan perasaan puas hati ataupun tidak puas hati.

Pada prinsipnya, dalam Islam: "Kamu dapat apa yang kamu usahakan"

Prinsip itu bunyinya mudah sekali. Namun operasi perniagaan adalah sangat kompleks.

Ada pelbagai jenis dan kategori 'usaha' atau 'effort'.

Kita perlu meng-identify semua jenis effort itu, dan menetapkan formula ganjarannya.

Penasihat-penasihat saya sedang mengkaji aspek ini. Hasil kajian akan diterangkan kepada iluminati.

Macam-macam ilham tentang sistem kompensasi mazhab Islamik sedang difikirkan.

Ambil contoh ini:

Katakanlah dalam syarikat ABC s/b, kita sudah setuju pembahagian saham seperti berikut:

Jumlah saham berbayar = RM100k

Tuan A = 51% (sudah bayar RM51k)
Tuan B = 49% (sudah bayar RM49k)

Dalam sistem Barat, hujung tahun kita bagi-bagi untung RM10k:

Tuan A = dapat RM5,100
Tuan B = dapat RM4,900

Katakanlah kita tidak mahu menggunakan sistem Barat itu. Apakah bentuk sistem yang kita mahu gunakan? Apa nas-nya....

Semasa mula-mula membuka bisnes, kita adalah Pengurus Besar (PB) bisnes kita.

Tugas PB yang paling utama adalah sebagai pendorong kepada staf, walaupun staf kita baru 1 orang sahaja.

Banyak orang bisnes melayan staf macam orang suruhannya. Ini adalah faktor utama orang bisnes kehilangan staf.

Apabila kita mempunyai produk baru yang bagus, dan terbukti ia laku keras dalam pasaran, maka banyaklah peniaga lain yang akan terus meniru produk kita.

Hasilnya, mereka berjaya mengambil pasaran kita.

Proses ini adalah natural dalam pasaran terbuka. Sesiapa sahaja berhak menawarkan produk mereka, sama ada produk itu idea mereka sendiri ataupun idea yang ditiru.

Ada 3 faktor yang menyebabkan pihak lain dengan mudah dapat mengambil pasaran kita:

1. Apabila produk kita itu disukai ramai, tetapi kita tidak dapat hendak membekalkan kepada mereka yang mahu membelinya. Lompong ini akan segera diisi oleh peniaga lain.

2. Apabila kita dapat membekalkan produk kita, tetapi kita lambat menghantarkan bekalan kita. Ini membuka peluang produk yang dibikin oleh peniaga lain sudah sampai lebih dahulu.

3. Apabila harga jualan produk kita tinggi. Ini pun membuka peluang peniaga lain membuat meniru produk kita dan menjualnya dengan harga lebih rendah.

Apakah yang menyebabkan banyak bisnesman yang nampaknya macam pelajar gred C sahaja semasa di universiti, tetapi kemudian sangat berjaya dalam bisnes mereka?

Manakala banyak pula pelajar gred A semasa di universiti akhirnya bekerja menguruskan wang rakan-rakan mereka yang gred C itu.

Apakah ada bakat yang khusus diperlukan bagi menghasilkan strategi bisnes yang efektif?

Gaya berfikir yang bagaimanakah yang digunakan apabila kita mahu menghasilkan strategi bisnes, politik dan sukan?

Apakah gaya berfikir kritikal?

Apakah gaya berfikir analitikal-logikal?

Strategi adalah sejenis desain. Bagi menghasilkan strategi, gaya berfikir yang digunakan adalah gaya 'design thinking'.

Gaya berfikir 'design thinking' tidak menggunakan logik sebab-akibat. Ia menggunakan logik 'supaya'.

Design thinking sudah diajarkan kepada mahasiswa jurusan MBA di Stanford Universiti.

Iluminati ABS juga akan diajarkan design thinking.

Brand mempunyai limit atau perbatasan.

Apabila mahu membesarkan pasaran, pakar-pakar positioning menasihati supaya kita jangan keluar dari limit positioning brand asal.

Katakanlah, pada masa ini kita hanya menyediakan perkhidmatan membuat gubahan hantaran berkualiti premium. Nama kita sudah terkenal di kalangan pelanggan premium.

Teruskan positioning kita di situ. Jangan cuba meluaskan pasaran dengan memasuki pasaran gubahan taraf komoditi.

Ambil sebagai contoh, pada suatu masa dahulu, Ramly Burger (RB) pernah membuka restoran segera ala-ala restoran McD. Pelaburan itu gagal.

Positioning RB adalah 'burger murah gerai sorong'. Inilah limit brand RB.

RB tidak pernah dipersepsi sebagai burger restoran segera. Dalam erti kata yang lain, Ramly Burger tidak pernah mem-position-kan burgernya sebagai burger yang dijual di dalam restoran ala-Amerika.

Apabila restoran Ramly Burger dibuka, mereka yang biasa membeli Ramly Burger di gerai-gerai sorong tidak masuk ke restoran itu. Mereka tidak mahu membayar burger yang dijual di dalam restoran itu dengan harga yang lebih mahal.

Mereka yang biasa makan burger di dalam restoran McD pun tidak masuk. Kalau mereka mahu makan burger di dalam restoran segera selain McD, mereka mahukan servis dan persekitaran yang serupa dengan apa yang ditawarkan oleh McD.


Bagaimana saya mengaplikasi strategi EdgeCraft bagi menghasilkan idea dan konsep teknikal ABS Ainon Business School ini.

Jumlah edge (ufuk) dalam ABS:

1. Business school yang ada menggunakan BI. ABS menggunakan BM.

2. Business school yang ada menggunakan buku teks akademik. ABS menggunakan buku teks tulisan pengkaji industri.

3. Business school yang ada memilih pelajar akademik. ABS memilih pelajar yang sudah menjalankan bisnes.

4. Business school yang ada menghasilkan pelajar yang lulus ujian akademik. ABS melahirkan orang bisnes yang dinamik.

5. Business school yang ada membiarkan lulusannya pandai-pandai mahu hidup sendiri. ABS akan menjadikan lulusannya iluminati dunia bisnes.