13 February 2012

Posted by jinson on Monday, February 13, 2012 No comments


Tadi masa lalu kat kedai majalah kat seksyen 2 shah alam, terpandang majalah solusi ini. Tengok tajuknya terus takjadi beli ^_^ selalunya beli ja. Pastu tengok majalah Rasa, terus rasa nak beli. Cakap pada suami nak beli majalah Rasa, pastu suami cakap dia nak beli majalah Solusi sebab tajuknya 'menarik'.

Bila dok sorang-sorang di rumah ni, hati tertarik untuk membaca majalah solusi ini. Salah satu tajuk yang menarik dalam buku ini adalah Nusyuz Perosak Hubungan Sejahtera.

Sedikit kupasan tentang tajuk ini adalah paling asasnya kita perlu mengetahui apa itu nusyuz. Nusyuz ini wujud dalam interaksi suami dan isteri.

Nusyuz Isteri:
"Mafhum Allah dalam ayat34 surah An-Nisa: Wanita yang kamu khuatir akan nusyuz, hendaklah kamu berikan nasihat kepadanya, pulau mereka di tempat tidur dan (jika perlu) pukullah mereka (dengan pukulan yang tidak memudharatkan bagi tujuan mendidik). Tetapi jika mereka mentaati, maka janganlah kamu mencari-cari alasan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah maha Tinggi lagi Maha Besar"

Nusyuz Suami:
"Dan jika seseorang wanita khuatir suaminya akan nusyuz atau bersikap tidak acuh, maka kedua-duanny mengadakan perdamaian yang sebenarnya, dan perdamaian itu lebi baik (bagi mereka) walaupun manusia menurut tabiatny, kikir dan kedekut. Dan jika kamu memperbaiki (pergaulan dengan isterimu), dan memelihara dirimu, maka sungguh Allah maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan." Surah An-Nisa ayat 128.

Point penting:
1) Aspek kebimbangan atau kekhuatiran suami atau isteri apabila pasangannya berlaku nusyuz.

2) Allah menyarankan nusyuz mestilah ditangani melalui pencegahan supaya ia tidak menjadi parah dan sukar.

3) Alla swt mengutarakan cara penyelesaian yang berbeza bagi menghadapi nusyuz seorang suami dan seorang isteri.

Nusyuz berasal dari perkataan nashazat yang bermaksud berdiri di tempat yang tinggi.

2 Tanda nusyuz isteri yang perlu diperhatikan:

1) Perbuatan Isteri yang mula menjauhkan diri, bermasam muka dan tidak menjawab ketika dipanggil, padahal sebelum ini dia menunjukkan sikap yang mesra.

2) Perkataan Isteri yang menggunakan perkataan yang kasar dan kesat apabila berbicara, wahlal sebelum itu dia sentiasa bercakap dengan nada lembut dan sopan.

Manakala untuk Nusyuz Suami sahabat-sahabat boleh lah membacanya dalam majalah Solusi edisi 40. Jangan lepaskan peluang keemasan ini ^_^

Pesanan untuk kaum muslimah sekalian, takkala kita tersasar dari jalan Islam, bersegeralah kita kembali ke jalan yang benar. Bimbang esok bukan milik kita lagi.

Kitalah BIDADARI tercantik buat Suami kita ^_^

0 comments: