21 March 2009

Assalamu'alaikum..

Buat teman-teman yang ana kasih kerana ALlah, ana nak kongsi dengan antum semua tentang maklumat ini. Sama-sama kita rebut pelung ini, menuntut ilmu hingga ke liang lahad.

************************************************************
Kuliah Tafaquh Fidden:
Tempat: Masjid Bukhari, Aloq Staq, Kedah Darul Aman.
Tarikh: 22 - 26 Mac 2009
************************************************************


............................................................
Hari : AHAD (22/3/2009)
...........................................................
Masa : Lepas MAGHRIB
Kitab: Kitab Hadis Riwayat 10 Sahabat Jilid II


............................................................
Hari : ISNIN - KHAMIS (23/3/2009 - 26/3/2009)
............................................................
Masa~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Kitab
9.00am - 10.30am~~~~~~Kitab Tahzib Mishkat
10.45am - 12.00pm~~~~~Kitab Nasoeh Diniah
8.00pm - 10.00pm~~~~~~Kitab Hadis Riwayat 10 Sahabat Jilid II

Syukran ;)

Saturday, March 21, 2009 Ummu Umar
Assalamu'alaikum..

Buat teman-teman yang ana kasih kerana ALlah, ana nak kongsi dengan antum semua tentang maklumat ini. Sama-sama kita rebut pelung ini, menuntut ilmu hingga ke liang lahad.

************************************************************
Kuliah Tafaquh Fidden:
Tempat: Masjid Bukhari, Aloq Staq, Kedah Darul Aman.
Tarikh: 22 - 26 Mac 2009
************************************************************


............................................................
Hari : AHAD (22/3/2009)
...........................................................
Masa : Lepas MAGHRIB
Kitab: Kitab Hadis Riwayat 10 Sahabat Jilid II


............................................................
Hari : ISNIN - KHAMIS (23/3/2009 - 26/3/2009)
............................................................
Masa~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Kitab
9.00am - 10.30am~~~~~~Kitab Tahzib Mishkat
10.45am - 12.00pm~~~~~Kitab Nasoeh Diniah
8.00pm - 10.00pm~~~~~~Kitab Hadis Riwayat 10 Sahabat Jilid II

Syukran ;)

20 March 2009

kedengaran desas-desus dari kawan-kawan.."Arg! bagaikan nak gila..banyaknya assigmnt tak siap lagi". tak kurang juga kat status YM tulis "gile-gile". Jumpa kawan-kawan kat tengah jalan, cakap pasai nak gila..ni semua berpunya ngan tertekan ngan FYP..sekarang ni fasa hantar report dan sistem yang telah siap kepada client sistem. Ana sendiri pun tak siap sepenuhnya lagi. rasa tertekan juga, tapi ana takleh rasa nak gila, sebab satgi sistem tu taksiap pulak. silap haribulan masuk wad bahagian..hahaha :))

Go go Chayok!

Friday, March 20, 2009 Ummu Umar
kedengaran desas-desus dari kawan-kawan.."Arg! bagaikan nak gila..banyaknya assigmnt tak siap lagi". tak kurang juga kat status YM tulis "gile-gile". Jumpa kawan-kawan kat tengah jalan, cakap pasai nak gila..ni semua berpunya ngan tertekan ngan FYP..sekarang ni fasa hantar report dan sistem yang telah siap kepada client sistem. Ana sendiri pun tak siap sepenuhnya lagi. rasa tertekan juga, tapi ana takleh rasa nak gila, sebab satgi sistem tu taksiap pulak. silap haribulan masuk wad bahagian..hahaha :))

Go go Chayok!

12 March 2009

Assalamu'alaikum

Salam Mahabbah buat sahabat-sahabat yang ana kasihi sekalian..wah, mcm nak bg ucapan rapat umum la pulak..hehe



Insyaallah, kali ni nak bincang satu bab iaitu muraqabah. Apa itu Muraqabah?
First time ana dengar istilah ni dalam usroh, waktu kat ma'ahad. Muraqabah ni adalah merasakan Allah sedang mengawasi kita, Allah sedang memerhati kita. Mengikut definisi dalam buku Menuju Ketaqwaan oleh Abdullah Nasih 'Ulwan, Muraqabah bermaksud menghadirkan (merasakan) kebesaran Allah di setiap waktu dan keadaan seterusnya mendampingi kepada-Nya diketika tersembunyi ataupun secara terang-terangan.

Muraqabah ni ada beberapa jenis antaranya:

1. Muraqabah dalam melaksanakan perintah Allah.

Muraqabah ini akan mendorong kita untuk bersungguh-sungguh dalam melakukan ibadah kepadanya. Setiap kali solat, fikirkan solat itu, solat yang terakhir, nescaya, kita akan melakukan dengan bersungguh-sungguh. masalah yang sedang difikirkan, kita mampu letak di luar surau sekejap. Salah satu cara nak khusyuk solat adalah, jaga pandangan. Ust Amin pesan, kalau sapa suka tengok TV, insyaallah solat dia tak khusyuk. Mana taknya, asyik dok fikir cerita dlm TV tu ja.



2. Muraqabah dalam meninggalkan larangan Allah.

Taubat dan berazam untuk tidak mengulanginya lagi adalah cara utk kita muraqabah kepada Allah. Allah maha pengampun lg maha penerima taubat. Justeru, sekiranya dalam hidup kita, kita pernah melakukan dosa atau kesalahan, maka bertaubat la kepada Allah. Biar la manusia di sekeliling kita memandang serong kepada kita, tp yang pasti, kita betul2 bertaubat dan sentiasa mengislahkan diri dalam meniti jalan taqwa menuju cinta Ilahi.

3. Muraqabah dalam melakukan perkara harus.

Muraqabah ini adalah dengan cara kita menjaga tatasusila kita dan mensyukuri atas segala ni'mat yang telah diberikan kepada kita.

4. Muraqabah dalam berhadapan dengan musibah.

Menerima musibah dengan penentuan dari Allah dengan penuh kesabaran dan kerelaan.Mungkin, perkara itu kita lihat membebankan dan menyeksa diri kita, tetapi pada masa hadapan, perkara itu sebenarnya telah membawa kita ke jalan yang benar, membentuk diri kita insan yang benar-benar mengenal erti kehidupan. Allah telah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 216:

                      

"...dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Akhir kalam, sahabat2 sekalian, ayuh sama2 kita tingkatkan kembali semangat kita utk menempuh kehidupan ini dengan muraqabah kepada Allah.
Thursday, March 12, 2009 Ummu Umar
Assalamu'alaikum

Salam Mahabbah buat sahabat-sahabat yang ana kasihi sekalian..wah, mcm nak bg ucapan rapat umum la pulak..hehe



Insyaallah, kali ni nak bincang satu bab iaitu muraqabah. Apa itu Muraqabah?
First time ana dengar istilah ni dalam usroh, waktu kat ma'ahad. Muraqabah ni adalah merasakan Allah sedang mengawasi kita, Allah sedang memerhati kita. Mengikut definisi dalam buku Menuju Ketaqwaan oleh Abdullah Nasih 'Ulwan, Muraqabah bermaksud menghadirkan (merasakan) kebesaran Allah di setiap waktu dan keadaan seterusnya mendampingi kepada-Nya diketika tersembunyi ataupun secara terang-terangan.

Muraqabah ni ada beberapa jenis antaranya:

1. Muraqabah dalam melaksanakan perintah Allah.

Muraqabah ini akan mendorong kita untuk bersungguh-sungguh dalam melakukan ibadah kepadanya. Setiap kali solat, fikirkan solat itu, solat yang terakhir, nescaya, kita akan melakukan dengan bersungguh-sungguh. masalah yang sedang difikirkan, kita mampu letak di luar surau sekejap. Salah satu cara nak khusyuk solat adalah, jaga pandangan. Ust Amin pesan, kalau sapa suka tengok TV, insyaallah solat dia tak khusyuk. Mana taknya, asyik dok fikir cerita dlm TV tu ja.



2. Muraqabah dalam meninggalkan larangan Allah.

Taubat dan berazam untuk tidak mengulanginya lagi adalah cara utk kita muraqabah kepada Allah. Allah maha pengampun lg maha penerima taubat. Justeru, sekiranya dalam hidup kita, kita pernah melakukan dosa atau kesalahan, maka bertaubat la kepada Allah. Biar la manusia di sekeliling kita memandang serong kepada kita, tp yang pasti, kita betul2 bertaubat dan sentiasa mengislahkan diri dalam meniti jalan taqwa menuju cinta Ilahi.

3. Muraqabah dalam melakukan perkara harus.

Muraqabah ini adalah dengan cara kita menjaga tatasusila kita dan mensyukuri atas segala ni'mat yang telah diberikan kepada kita.

4. Muraqabah dalam berhadapan dengan musibah.

Menerima musibah dengan penentuan dari Allah dengan penuh kesabaran dan kerelaan.Mungkin, perkara itu kita lihat membebankan dan menyeksa diri kita, tetapi pada masa hadapan, perkara itu sebenarnya telah membawa kita ke jalan yang benar, membentuk diri kita insan yang benar-benar mengenal erti kehidupan. Allah telah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 216:

                      

"...dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Akhir kalam, sahabat2 sekalian, ayuh sama2 kita tingkatkan kembali semangat kita utk menempuh kehidupan ini dengan muraqabah kepada Allah.

10 March 2009

Baru-baru ni, Opkim Penang telah mengadakan satu program kemasyarakat untuk pelajar kolej komuniti Bandar Bharu, Kedah. Objektif utama adalah untuk menyuntik kesedaran kepada para peserta bahawa mereka adalah aset negara.mereka adalah agen perubah kepada masyarakat dan negara. Peserta program ini lebih kurang 70 lebih. kebanyakan peserta terdiri daripada pelajar lelaki dan hanya seorang sahaja pelajar perempuan. Fc yang terlibat adalah terdiri dari wakil kampus USM Kejuteraan, USM induk, IPTB dan PMC.







Barisan Fc yang terlibat dalam menjayakan program opkim tersebut.








Ceramah Usahawan oleh usahawan muda.


Ceramah Jenayah Menyusahkan. Ceramah ini agak mendapat sambutan daripada pelajar-pelajar.


Ni Ketua Jabatan Kolej Komuniti Bandar Bharu. Bg ana, beliau seorang yang sangat hebat sbb bila beliau masuk ke dalam dewan ja, semua pelajar bersorak menyambut kehadiran beliau. Pastu, waktu beliau bagi ceramah, semua pelajar menumpukan dan memberi perhatian setiap apa yang beliau ucapkan. penceramah-penceramah sebelum2 tu, bg ana kurang berjaya menarik perhatian semua pelajar utk mendengar apa yang ingin mereka sampaikan. Nak tau rahsia dia? beliau menggunakan konsep sindiran disamping bahasa-bahasa yang digunakan adalah bahasa otai muda mudi..so, tak hairan la semua student dengar apa yang beliau cakap..


Adat pertemuan, pasti ada perpisahan. Fc bersalam-salaman dan bermaaf-maafan dengan peserta sebelum berpisah.

p/s: Tahniah diucapkan kepada sahabat-sahabat dari USM Kejuruteraan yang ditaklifkan urusetia. Tahniah kerana telah menggerakkan program ini sehingga berjaya dengan jayanya.
Tuesday, March 10, 2009 Ummu Umar
Baru-baru ni, Opkim Penang telah mengadakan satu program kemasyarakat untuk pelajar kolej komuniti Bandar Bharu, Kedah. Objektif utama adalah untuk menyuntik kesedaran kepada para peserta bahawa mereka adalah aset negara.mereka adalah agen perubah kepada masyarakat dan negara. Peserta program ini lebih kurang 70 lebih. kebanyakan peserta terdiri daripada pelajar lelaki dan hanya seorang sahaja pelajar perempuan. Fc yang terlibat adalah terdiri dari wakil kampus USM Kejuteraan, USM induk, IPTB dan PMC.







Barisan Fc yang terlibat dalam menjayakan program opkim tersebut.








Ceramah Usahawan oleh usahawan muda.


Ceramah Jenayah Menyusahkan. Ceramah ini agak mendapat sambutan daripada pelajar-pelajar.


Ni Ketua Jabatan Kolej Komuniti Bandar Bharu. Bg ana, beliau seorang yang sangat hebat sbb bila beliau masuk ke dalam dewan ja, semua pelajar bersorak menyambut kehadiran beliau. Pastu, waktu beliau bagi ceramah, semua pelajar menumpukan dan memberi perhatian setiap apa yang beliau ucapkan. penceramah-penceramah sebelum2 tu, bg ana kurang berjaya menarik perhatian semua pelajar utk mendengar apa yang ingin mereka sampaikan. Nak tau rahsia dia? beliau menggunakan konsep sindiran disamping bahasa-bahasa yang digunakan adalah bahasa otai muda mudi..so, tak hairan la semua student dengar apa yang beliau cakap..


Adat pertemuan, pasti ada perpisahan. Fc bersalam-salaman dan bermaaf-maafan dengan peserta sebelum berpisah.

p/s: Tahniah diucapkan kepada sahabat-sahabat dari USM Kejuruteraan yang ditaklifkan urusetia. Tahniah kerana telah menggerakkan program ini sehingga berjaya dengan jayanya.