07 May 2009

Posted by jinson on Thursday, May 07, 2009 No comments


سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ


Maksudnya: Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belum kah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belum kah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhan mu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu? (Al-Fussillat ayat 53)

Era globalisasi dengan temanya dunia tanpa sempadan menjadikan segala maklumat begitu pantas disampaikan. Kecanggihan dan kehebatan teknologi tanpa sempadan ini mestilah dilihat sebagai peluang serta wasilah dakwah dalam meransang mewujudkan sebuah masyarakat yang berilmu dan berakhlak yang tentunya akan dimanfaatkan oleh mereka yang tercari-cari serta amat dahagakan ilmu pengetahuan khususnya ilmu agama.

Menyedari hakikat inilah kami anak-anak Kedah di Mesir merasa terpanggil dan cuba mengorak langkah dengan menubuhkan syarikatnya yang diberi nama Al-Muttaqin pada Januari 2007 di bawah naungan Pejabat Pegawai Kebajikan Anak Kedah Mesir. Kemunculan Al-Muttaqin ini diharap akan dapat mengenengahkan seberapa ramai pelapis ulama’ serta cendiakawan yang berkebolehan dalam pelbagai bidang ilmu serta dapat melahirkan pelbagai penemuan baru hasil kajian-kajian ilmiah yang dilakukan oleh mahasiswa di pelbagai bidang khususnya mahasiswa Universiti Al-Azhar.

Sesungguhnya kewujudan Al-Muttaqin ini diharap akan dapat menyediakan seberapa banyak peluang pekerjaan khususnya kepada siswazah Al-Azhar serta dapat memberi satu sumbangan yang bermakna kepada semua lapisan masyarakat. Adalah diharapkan agar bahan-bahan yang disediakan akan dapat membantu menyelesaikan persoalan yang berkaitan. Pihak Al-Muttaqin juga mengaharap sokongan daripada semua pihak agar ianya lebih maju serta berdaya saing.

Objektif Penubuhan

* Menceburi bidang ICT sebagai medan dakwah.
* Mengenengahkan ulama’ yang berkemahiran dalam pelbagai bidang.
* Menyediakan seberapa banyak peluang pekerjaan khususnya kepada siswazah Al-Azhar
* Menggabungkan di antara wahyu dan akal untuk menzahirkan kehebatan Islam.
* Menyampaikan ilmu kepada semua peringkat manusia di dunia dengan manhaj Al-Azhar.

Tarikh ditubuhkan
Al-Muttaqin telah dilancarkan oleh Pejabat Pegawai Kebajikan Anak Kedah Mesir pada 1 Januari 2007.

AKTIVITI DAN PERKHIDMATAN

a) Mengendalikan Al-MuttaqinTV

i) Menyediakan program pengajian dan majlis ilmu secara online ke seluruh dunia

* Majlis Tafaqquh Fiddin bersama Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki yang diadakan pada bulan Ramadhan setiap tahun.
* Kuliah Online setiap hari bersama Ustaz Aidil Azwal Zainuddin
* Syarahan Ilmiah oleh Profesor Dr. Saaduddin Mus’ad Al-Hilali, Pensyarah Fakulti Syariah Islamiah Universiti Al-Azhar Kaherah bertajuk ‘Fiqh Islam antara Keaslian dan Pembaharuan’.
* Syarahan Ilmiah oleh Dr. Usamah Sayid Al-Azhari, Pensyarah Fakulti Usuluddin Universiti Al-Azhar Zagazig bertajuk Manhaj Al-Azhar yang Sederhana.
* Forum ‘Malaysia Pasca Pilihanraya: Kemana Hala Tuju’ oleh Profesor Dr. Redzuan Othman dan Profesor Md. Nor Othman

ii) Wawancara bersama tokoh akademik

* Wawancara bersama Profesor Dr. Redzuan Othman, Pensyarah Universiti Malaya dan Penganalisis Politik bertajuk Malaysia Pasca Pilihanraya Umum ke-12
* Wawancara bersama Profesor Dr. Abdul Aziz Hanafi, Dekan Kuliah Syariah Islamiah, Kolej Universiti INSANIAH (KUIN) bertajuk Apa Itu Syiah?
* Temuramah bersama Profesor Dr. Zawawi Haji Ahmad, Bekas Pensyarah Universiti Malaya bertajuk Bukti Saintifik di dalam surah Yaasin.
* Wawancara bersama Dr. Rosni Samah, Dekan Fakulti Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) bertajuk Persiapan Azhari dalam Persaingan di Malaysia

iii) Rakaman ilmiah

* Al-Quran dan Sains (12 siri)
* Pengajian Intensif Ilmu-ilmu Asas dalam Pengajian Islam (9 siri)
* Sirah Nabawiyah Nabi Muhammad SAW (22 siri)

iv) Merekod, menyunting dan memuat-atas (upload) media video aktiviti dan program ilmiah untuk web

b) Penerbitan Buku Ilmiah

* Tafsir Surah Yaasin dari Perspektif Sains dan Sejarah, karangan Profesor Dr. Zawawi Haji Ahmad.
* Kenapa Aku Meninggalkan Syiah oleh Mahasiswa Kedah Universiti Al-Azhar

c) Pembangunan Perisian dan Web

* Sistem Maklumat Pelajar Online (SMPO) dan Sistem Maklumat Pelajar Bersepadu (SMPB)
* Laman web rasmi Program Gerak Usahawan Mesir
* Portal Majlis Kebajikan Keluarga Kedah Mesir
* Laman web rasmi El-Ittihad Groups

PENCAPAIAN

* Middle East Career Carnival 2007 - Cairo International Convention Centre (CICC) 26 -27 November 2007 yang dirasmikan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia
* Mengendalikan siaran secara langsung Majlis Ramah Mesra Menteri Besar Negeri Kedah Darul Aman dengan anak-anak Kedah di Perlembahan Nil pada 29 Mei 2008.
* Mengendalikan siaran secara langsung Majlis Sambutan Aidul Fitri 1429H anjuran Kedutaan Malaysia di Kaherah yang bertempat di Dataran Kompleks Haiyyu Asyir dan dipancarkan ke seluruh dunia.
* Mengendalikan siaran secara langsung, rakaman dan produksi media Program Gerak Usahawan Mesir yang dirasmikan oleh YB Dato’ Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi anjuran Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi dan Kementerian Pengajian Tinggi pada 30 November dan 3 Disember 2008.

PERKHIDMATAN YANG DITAWARKAN

* Menyediakan perkhidmatan siaran secara langsung aktiviti atau program melalui internet.
* Menyediakan perkhidmatan produksi multimedia.
* Berperanan dalam pembangunan perisian dan web yang berkaitan dengan pendidikan mahasiswa.
* Menyediakan khidmat latihan teknologi dan penyiaran kepada mahasiswa.

PERANCANGAN MASA HADAPAN

* Mewujudkan pusat operasi secara tetap.
* Berusaha untuk menyiarkan semua kuliah-kuliah pengajian terpilih secara siaran langsung melalui internet.
* Mewujudkan bank video pengajian untuk rujukan masyarakat.
* Mewujudkan jaringan perkhidmatan yang pelbagai.
* Pusat Bahasa Arab Al-Muttaqin
* Pusat Terjemahan Al-Muttaqin
* Agensi Pelancongan Al-Muttaqin
* Al-Muttaqin Consultant

PENUTUP

Teknologi maklumat dan telekomunikasi (ICT) berkembang begitu pesat di masa kini. Kecanggihan dan kepantasan teknologi maklumat dan telekomunikasi akan menjadi sia-sia jika tidak diisi dengan sesuatu yang berfaedah. Melihatkan kepada keadaan semasa yang berlaku di dunia tanpa sempadan ini berlaku begitu banyak kefasadan yang berlaku dan menyedari kehendak masyarakat yang berada di Malaysia khususnya dan dunia amnya yang dahagakan ilmu agama, maka Al-Muttaqin diwujudkan sebagai sumber media alternatif.

Di atas inisiatif dan idea dari Muhammad Aidil Azwal bin Zainuddin selaku Penasihat Al-Muttaqin untuk mewujudkan satu kumpulan dari mahasiswa yang berkemahiran dan berpengalaman dalam menyebarluaskan dakwah kepada masyarakat melalui dunia teknologi. Antara tujuan penubuhan Al-Muttaqin ini ialah untuk membentuk pelapis ulama’ dikalangan warga azhari yang berkemahiran sebelum pulang berdakwah di Malaysia. Ini adalah sebagai salah satu sumbangan dari anak-anak Kedah yang menuntut di Universiti Al-Azhar kepada masyarakat di Kedah khususnya dan Malaysia secara amnya walaupun berada di perantauan yang ingin melihat masyarakat yang berilmu pengetahuan di bidang agama dan akademik.

Bagi merealisasikan matlamat ini tercapai dengan jayanya, Al-Muttaqin memerlukan kos pembiayaan yang agak tinggi. Oleh yang demikian, proposal ini dibuat bagi membentang dan menjelaskan anggaran kos pembiayaan yang diperlukan untuk dipohon bagi pertimbangan pihak-pihak yang berkenaan bagi melicinkan perjalanan aktiviti dan program yang telah dirancangkan. Pihak Krew Al-Muttaqin berharap agar diberi peluang untuk menjadi peneraju dan pemangkin dunia dakwah dalam dunia tanpa sempadan ini dengan bantuan dan sokongan dari pihak-pihak yang berkenaan.

Sekian, terima kasih.

Disediakan oleh:
Jabatan Media Al-Muttaqin

Sila layari web ini di http://almuttaqin.tv
Categories:

0 comments: