17 September 2008

Posted by jinson on Wednesday, September 17, 2008 2 comments
Bertemu kembali..hmm lama tak update blog ni..

insyaallah kali ni ana nak kongsi pasai komunikasi gerakkerja.. baru2 ni kami ada 1 ceramah yg bertajuk "komunikasi gerakkeja; antara ukhuwah dan ikhtilat"
Sebagai orang yang terlibat dengan gerak kerja, antara element yg penting dalam
pengurusan organisasi adalah komunikasi. Sekiranya komunikasi tidak eficent, ahli akan menjadi lambat dan akhirnya malas bekerja..justeru jgn memantang enteng dengan element ini..

dalam berkomunikasi, kita perlu tahu jenis2 orang yang sekeliling kita terutamanya
bila kita sebagai ketua, kita perlu tahu jenis karekter anak buah kita..supaya kita dapat letak pada bahagian yang sepatutnya..dan supaya tak berlaku miscomunication.
Menurut Florence dalam bukunya Personality Plus, manusia mempunyai 4 watak utama;

KARAKTER MELANKOLIS/PELINDUNG

Ciri-ciri:
* Penganalisis, mendalam, dan penuh pertimbangan
* Serius dan bertujuan, serta berorientasi kepada jadual
* Artistik, musikal dan kreatif (berfalsafah & puitis)
* Sensitif
* Sanggup korbankan diri untuk orang lain
* Sedikit idealis
* Memiliki selera tinggi dan profisional
* Senang perincian dan merinci sesuatu, tekun, serba tertib, dan teratur (rapi)
* Hemat
* Memandang suatu permasalahan dan mencari penyelesaian pemecahan kreatif (malah terlalu kreatif)
* Jika sudah dimulai, harus dituntaskan.
* Berteman dengan hati-hati.
* Merasa puas di belakang tabir dan suka menghindar dari perhatian orang ramai.
* Bersedia mendengar keluhan, setia dan mengabdi
* Sangat memperhatikan keadaan orang lain

Kekurangan:
* Cenderung melihat masalah dari sisi negatif (murung dan tertekan)
* Suka mengingat-ingat yang negatif dan pendendam
* Mudah merasa bersalah dan memiliki citra diri rendah
* Lebih menekankan kepada cara daripada tercapainya tujuan
* Mudah tertekan pada situasi yg tidak sempurna dan berubah-ubah
* Menghabiskan banyak waktu untuk menganalisa dan merencanakan (jika.. apabila.. apakah..)
* Memiliki standard yang terlalu tinggi sehingga sulit merasa terhibur
* Hidup berdasarkan definisi
* Sulit bersosialisasi
* Tukang kritik, tetapi sensitif terhadap kritik atau hal yg menentang dirinya
* Sulit mengungkapkan perasaan (cenderung menahan kasih sayang)
* Memiliki rasa curiga yg cukup besar (skeptis terhadap pujian)
* Mementingkan persetujuan orang lain (perlu diyakinkan) terhadap apapun yang dikerjakannya


KARAKTER SANGUIN/ARTISAN

Ciri-ciri:
* Gemar berbicara
* Emosional dan demonstratif
* Antusias dan ekspresif
* Ceria dan penuh rasa ingin tahu
* Mengikuti perkembangan semasa
* Berhati tulus dan kekanak-kanakan
* Senang kumpul dan berkumpul (untuk bertemu dan bicara)
* Umumnya hebat di publik
* Mudah berteman dan menyukai orang lain
* Senang dengan pujian dan ingin menjadi perhatian
* Menyenangkan dan dicemburui orang lain
* Mudah memaafkan (dan tidak menyimpan dendam)
* Dapat mengambil inisiatif dan menghindar dari hal-hal atau keadaan yang membosankan
* Menyukai hal-hal yang spontan

Kekurangan:
* Suara dan tertawa yang keras (terlalu keras)
* Membesar-besarkan suatu hal yang kecil
* Susah diam
* Mudah ikut-ikutan atau dipengaruhi oleh keadaan atau orang lain (suka terjebak tuntutan lingkungan sosial)
* Sering meminta persetujuan, termasuk hal-hal yang kecil
* Daya konsentrasi yang pendek(mudah hilang konsentrasi)
* Dalam bekerja lebih suka bicara dan melupakan kewajiban (awalnya saja semangat)
* Mudah berubah-ubah
* Susah datang pejabat pada masa yg tepat
* Tak pandai menyusun parioriti kerja
* Mendominasi percakapan, suka menyela dan susah mendengarkan
* Sering terlalu cakna terhadap permasalahan orang lain, menjadi seolah-olah masalahnya
* Egoistis
* Sering berdalih dan mengulangi cerita-cerita yg sama
* Konsentrasi ke “How to spend money” daripada “How to earn/how to save money”.


KARAKTER KOLERIS/IDEALIS

Ciri-ciri:
* Senang memimpin, membuat keputusan, dinamis dan aktif
* Sangat memerlukan perubahan dan harus mengoreksi kesalahan
* Berkemauan tinggi dan pasti untuk mencapai sasaran atau target
* Bebas dan berdikari
* Berani menghadapi tentangan dan masalah
* “Hari ini harus lebih baik dari kemarin, hari esok harus lebih baik dari hari ini”.
* Mencari pemecahan penyelesaian masalah dan bergerak cepat
* Mendelegasikan pekerjaan dan orientasi berfokus pada produktif
* Merancang dan menentukan tujuan
* Terdorong oleh kekangan dan tentangan
* Merasa tidak begitu perlu teman
* Suka memimpin dan mengorganisasi
* Biasanya selalu benar dan mempunyai visi ke depan
* Memiliki penyelesaian unggul dalam keadaan darurat

Kekurangan:
* Tidak sabar dan cepat marah (kasar dan tidak tektikal)
* Senang memerintah
* Terlalu bergairah dan tidak santai
* Menyukai kontroversi dan pertengkaran
* Terlalu kaku dan keras hati
* Tidak menyukai air mata dan emosi (tidak simpati)
* Tidak suka hal-hal yang kecil dan remeh-temeh
* Sering membuat keputusan tergesa-gesa
* Memanipulasi dan menuntut orang lain, cenderung memperalat orang lain
* Menghalalkan segala cara demi tercapainya tujuan
* Kerja Keras
* Amat sulit mengaku salah dan meminta maaf
* Mungkin selalu benar tetapi tidak begitu berpengaruh

KARAKTER PLEGMATIS/RASIONALIS

Ciri-ciri:
* Mudah bergaul, santai, tenang dan teguh
* Sabar, seimbang, dan pendengar yang baik
* Tidak banyak bicara, tetapi cenderung bijaksana
* Simpati dan baik hati (sering menyembunyikan emosi)
* Kuat di bidang pentadbiran, dan cenderung ingin segalanya terorganisasi
* Penengah masalah yg baik
* Cenderung berusaha menemukan cara termudah
* Mampu bekerja dengan baik di bawah tekanan
* Menyenangkan dan tidak suka menyinggung perasaan
* Senang meninjau, mengamati, dan mengawasi
* Berbelas kasihan dan cakna
* Mudah diajak berdamai

Kekurangan:
* Kurang mencuba, terutama terhadap perubahan atau kegiatan baru
* Cenderung takut dan khawatir dalam mengambil keputusan
* Menghindari konflik dan tanggung jawab
* Keras kepala, sulit berkompromi (karena merasa benar)
* Terlalu pemalu dan pendiam
* Rasa lawaknya kering dan mengejek (Sarkastis)
* Kurang berorientasi kepada tujuan
* Sulit bergerak dan kurang memotivasi diri
* Lebih suka menjadi penonton daripada menjadi yang terlibat dalam suatu permasalahan
* Tidak suka didesak
* Suka menunda-nunda atau menggantungkan masalah.

Ok..sekarang, anda pun boleh analisis, anda karekter jenis yg mcm mana..dan cuba kenalpasti karekter kawan-kawan anda..selamat mencuba=)
Categories: , ,

2 comments:

Anonymous said...

salam.ana nak tahu juga beza antara ukhuwah dan ikhtilat dalam gerakkerja.syukran..

nailah87 said...

first sekali apa maksud ikhtilat.
Ikhtilat adalah berkumpulnya beberapa lelaki dan
wanita yang bukan mahramnya di satu tempat,
yang memungkinkan terjadinya perhubungan di
antara mereka samada melalui pandangan mata,
isyarat ataupun dengan bercakap-cakap.

ikhtilat ni boleh ka?
Allah telah memperingatkan kaum muslimin daripadanya,
kerana ikhtilat antara dua jenis (lelaki dan wanita)
merupakan sebab yang terbesar dan yang paling mudah
untuk membawa kepada zina.

Dalil nya:
“Dan janganlah kalian mendekati zina,
sesungguhnya zina itu adalah perbuatan keji,
dan merupakan jalan yang buruk.” (Al-Israa’ : 32).

“Tidaklah seorang laki-laki bersendirian
dengan seorang seorang wanita (yang
bukan mahramnya) melainkan syaitan
yang ketiganya.”
(HR.Ahmad, Tirmidzi dan Hakim, dan Hakim menshahihkannya)

Ukhuwah pulak adalah ikatan hati antara muslim yang bertunjangkan aqidah muslim. Ukhuwah hanya akan terjalin atas dasar iman atau tauhid. Firman Allah:

Maksudnya :
” Sebenarnya orang-orang beriman itu bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu yang bertelagah. Bertaqwalah kamu kepada Allah agar kamu dirahmati oleh Allah”
(Al-Hujurat:10)

Justeru, sekiranya ingin berhubung antara muslimin(lelaki) dan muslimat(perempuan), perlu dititik berat pada matlamatnya. kalau saja-saja nak rapatkan 'ukhuwah', baik tak perlu. takut2 nanti 'ukhuwah' tu jadi kot lain. sampai bermeseg2 perkara peribadi pastu mula la ayat cintan cintun..

Tapi kalau berhubung atas dasar kerja, maka dibolehkan. Tapi ingat, jgn jadikan alasan gerak kerja utk anda berhubung dengan muslimat/muslimin tersebut.

Pastu muslimin, kalau tengok muslimat balik meeting lewat2 malam, seafdhalnya ikut belakang/follow belakang depa. demi keselamatan. lagi satu, kalau ada org ikut belakang ni, muslimat2 ni takkan melengcong kot lain la..hehe..jgn marah ya muslimat..ana pun muslimat juga..

wallahua'lam